Med den overlegenhed Ferrari demonstrerede i gårsdagens kvalifikation (et ord som Jens Winther jr. åbenbart har svært ved at udtale på dansk), kunne man håbe på at det skyldtes en alternativ pit-strategi. Men det var ikke årsagen. Årsagen var i virkeligheden at de to biler bare var meget hurtigere end alle andre. Og sådan gik det også i løbet. Fra de røde lamper blev slukket og de næste 70 omgange frem i tiden var der alletiders chance for at få sovet til middag. Eneste virkelige seværdige begivenhed var Alonsos fantastiske start, der sendte spanieren op på 3. pladsen - en placering han, selvfølgelig beholdt resten af løbet.
Michael Schumacher (Foto: Ferrari)
Montoya var også i fremdrift i de tidlige stadier, han kæmpede sig hurtigt op på en 4. plads, og længere kom han ikke i dette løb. Takuma Sato der i går var dagens overraskelse kan så passende tage jobbet som dagens skuffelse i dag. En dårlig start sendte ham ned i feltet og han nåede aldrig rigtig tilbage. Han sluttede på en fornuftig, men ikke-imponerende 6. plads.
Imellem Montoya og Sato lå på 5. pladsen ugens omdiskuterede hovedperson, Jenson Button, der som alle andre, heller ikke gjorde meget væsen af sig i Ungarn. Han holdt bilen på banen, men var ude af stand til at for alvor true Montoya og Sato bag ham var ingen trussel.
De to sidste pointgivende placeringer gik til Pizzonia og Fisichella. Pizzonia imponerede i går med en tidskørsel der var bedre end Montoyas. Men i selve løbet måtte han ikke overraskende se sig slået af holdkammeraten. Men stadigvæk har Pizzonia formået at få nogle fornuftige resultater ud af sit vikarjob hos Williams. Fisichella kørte som sædvanligt et fornuftigt løb og blev belønnet med endnu et point.
Mest skuffende i dag var McLaren. I de sidste par løb har de virket som om de var lidt på vej i den rigtige retning og måske ved at være den bedste af Ferraris udfordrere, men her i Ungarn blev de sølvfarvede biler sat voldsomt tilbage. Kimi Raikkonen måtte udgå med tekniske problemer, men havde ikke imponeret inden. David Coulthard holdt hele løbet hjem - på en 9. plads og dermed uden for pointene - ikke imponerende af et af verdens mest ansete Formel 1 hold.
Resten af feltet endte som man kunne forvente. Mark Webber var den bedste af de dårligste, fulgt af Panis og Heidfeld. Toyotas nye dreng, Riccardo Zonta imponerede heller ikke specielt meget, og endte med at udgå.
Ungarn 2004 var et klassisk løb. Det var måske i virkeligheden det kedeligste Formel 1 løb der er blevet kørt nogensinde, og standarden i dette årti taget i betragtning er det ganske imponerende. Der er mange faktorer der spiller ind på dette. En af dem er naturligvis af Hungaroring bare ikke er egnet til at køre Formel 1 på.
At Michael Schumacher, teoretisk set, kan nåes endnu, burde hos mange, vække en vis harme over det moderne pointsystem. Tyskeren har vundet alle undtagen et, af sæsonens løb, og alligevel kan han, hvis han falder af cyklen derhjemme i morgen og brækker 17 knogler, samtidig med at Barrichello vinder resten af løbene, miste sin VM titel. To points forskel på en sejr og en 2. plads er simpelhen for lidt. Spænding i Formel 1 skal ikke skabes ved at gøre sejrene ubetydelige. Med et mere retfærdig pointssystem var Michael Schumacher allerede verdensmester.
Der er god grund til at finde de store smil frem hos Ferrari (Foto: Ferrari)
Næste gang vender cirkusset blikket mod Belgien. Denne fremragende bane der sidste år måtte stå over, pga. Ecclestones fascination af tobaksreklamer, er nu på programmet igen. Og mens Ungarn næsten pr. defination producerer ensformige og kedelige løb på grund af den lay-out, så er Spa en rigtig racerbane, af den slags der burde være 18 af!
Resultatet af Ungarns GP
|
| | Navn | Team | Tid | Point |
|
1 | | Michael Schumacher | Ferrari | 1:35:26,131 | 10 |
2 | | Rubens Barrichello | Ferrari | + 0:04,696 | 8 |
3 | | Fernando Alonso | Renault | + 0:44,599 | 6 |
|
4 | | Juan Pablo Montoya | Williams | + 1:02,613 | 5 |
5 | | Jenson Button | BAR | + 1:07,439 | 4 |
6 | | Takuma Sato | BAR | - 1 omg. | 3 |
|
7 | | Antonio Pizzonia | Williams | - 1 omg. | 2 |
8 | | Giancarlo Fisichella | Sauber | - 1 omg. | 1 |
9 | | David Coulthard | McLaren | - 1 omg. | |
|
10 | | Mark Webber | Jaguar | - 1 omg. | |
11 | | Olivier Panis | Toyota | - 1 omg. | |
12 | | Nick Heidfeld | Jordan | - 2 omg. | |
|
13 | | Christian Klien | Jaguar | - 2 omg. | |
14 | | Gianmaria Bruni | Minardi | - 4 omg. | |
15 | | Zsolt Baumgartner | Minardi | - 5 omg. | |
|
16 | | Giorgio Pantano | Jordan | DNF -22 omg. | |
17 | | Jarno Trulli | Renault | DNF -29 omg. | |
18 | | Ricardo Zonta | Toyota | DNF -39 omg. | |
|
19 | | Felipe Massa | Sauber | DNF -49 omg. | |
20 | | Kimi Räikkönen | McLaren | DNF -57 omg. | |
|
Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: 15/08/04 - Hungaroring - Formel 1 |