Det var naturligvis K-motorsports Honda Civic Type-R, som denne gang blev kørt af Jacob Kristensen, Hadsten.
Ny mand?, vil nogle sikkert spørge, og med god ret. For tilbage i 2002 styrede Bette K netop en Honda Civic Type-R i DTC-serien, men det var faktisk teamets andet chassis. Dermed er han den eneste af teamets kørere, som har kørt løb i begge teamets Hondaer! Men når vi kikker tilbage på årets femte DTC-afdelinger, så var det ikke det eneste område, hvor Jacob Kristensen kom i fokus under vores statistiske briller.
Jacob Kristensens comeback var nemlig også det første til en kører i Danish Touringcar Championship, siden Jakob Sund, Skagen, vendte tilbage ved Åbningsløbet 2003. Men selv om Bette K sidst kørte DTC tilbage i 2002, så er han dog ikke den kører, som har haft den længste pause mellem to DTC-afdelinger. Rekorden indehaves således af en anden tidligere K-motorsport-kører, Henrik Larsen, Gudbjerg, der er noteret for 714 dage mellem to DTC-afdelinger, mens Kurt Thiim, Luxembourg, og Jacob Kristensen er registreret for henholdsvis 699 og 679 dage. Alligevel er Bette K én af K-motorsports mest erfarne kørere med ni DTC-afdelinger. Kun Philip Andersen, Risskov, har kørt flere afdelinger for Honda-teamet, nemlig fjorten.
For anden finale i træk startede Kurt Thiim, Luxembourg, fra pole position, og Renault-køreren er dermed blot den tredje kører, som har startet allerforrest i finalen ved to DTC-afdelinger i træk. Martin Jensen, Albertslund, startede således fra pole position sidste år på både Padborg Park og Ring Knutstorp (fjerde og femte afdeling), mens Jan Magnussen, England, holdt på pole position i finalen ved de fire sidste DTC-afdelinger i 2002.
Søndag var det første gang, at Jan Magnussen, England, gennemførte en finale på Ring Djursland. Hidtil har seks omgange været det længste, han har tilbagelagt på banen. Derudover kunne Peugeot-køreren glæde sig over, at han for første gang blev indehaver af en banerekord på Ring Djursland. Dermed har han nu på et eller andet tidspunkt i karrieren haft DTC-banerekorden på tre af de fire baner, Danish Touringcar Championship gæster i år.
Henrik Lundgaards pole position i pre-finalen var den niende for Toyota Corolla T-Sport. Dermed er den japanske bil kun overgået af Peugeots 306- og 307-modeller. Til gengæld fik ikke en eneste Toyota Corolla T-Sport det ternede flag i finalen ved Sparekassen Kronjyllands Jubilæumsløb. Det er ikke sket siden det tilsvarende løb på Ring Djursland sidste år.
Det er blot tredje gang, at en DTC-tidtagning ikke er blevet afholdt som foreskrevet i reglement. Mens det denne gang var den smuldrende asfalt, som nødvendiggjorde en ændring i afvikling, så var det voldsomme regnmasser, som ved to DTC-afdelinger i 1999 førte til henholdsvis en reduktion til fem minutter og en aflysning.
Den tredjeplads, som Mike Legarth, Vamdrup, opnåede, var det bedste finaleresultat til en privatkører siden Juniløbet i 2002 på FDM Jyllands-Ringen. Dengang gjorde BMW-køreren det dog endnu bedre, idet han vandt generelt.
Michael Schröter, Grindsted, kørte sin 40. DTC-afdeling for Team Volkswagen / Castrol. Det er det næsthøjeste antal, som en deltager kører for samme team, og Volkswagen Golf-køreren overgåes på det punkt kun af Michael Carlsen, Vissenbjerg, der har 47 DTC-afdelinger for Carlsen Motorsport bag sig.
Alle 21 tilmeldte kørere kom til start i såvel pre-finalen og finalen. Sidste gang det skete, var ved Padborg Open i 2003.
Med sejren i søndags har Casper Elgaard, Århus, nu vundet finaler på alle tre danske DTC-baner. Det er kun hans teamkammerat John Nielsen, England, der hidtil har præsteret det. Læs mere om: 08/08/04 - Ring Djursland - DTC weekend |