Ring Djursland præsenterede sig ellers i allerbedste form til at modtage Danmarks førende motorsportsklasse DTC.
Ny asfalt, forbedret sikkerhed og masser af grib i banen der gjorde at tiderne bare raslede ned, var de glade konsekvenser af alt det arbejde, som var puttet projektet i månederne op til denne weekend.
Og så gik det galt, banen gik i stykker og løbet var i fare for ikke at blive gennemført.
Asfalt i stykker og Team Essex Invest i problemer.
Qualifying gik godt for teamet, dog med nerverne hængende lidt uden på tøjet, da Casper Elgaard var i fare for ikke at komme med i Superpolen.
Med kom han dog, som nummer 12, men puha det var tæt. Lige nøjagtig her startede Teamets problemer, som senere søndag skulle være årsagen til megen kritik.
Med bremseproblemer i warm uppen, kun få minutter for Superpole måtte Casper konstatere kun at have bremser på baghjulene da han skulle bremse på de såkaldte "trapper" efter pitlangsiden. Casper røg af med et ordentligt brag og fik en del småskader på fronten.
Heldigvis har Team Essex Invest nogle af de bedste mekanikere i vores business og opfindsomheden er i høj kurs. Således var der en hel del af de omkringstående "fans" der blev lidt paf og troede at man tog p....... på dem, da de blev spurgt om de havde noget tyggegummi.
Køleren på Caspers racer var sprunget læk og ideen var at lappe køleren med et stort stykke tyggegummi, således den kunne holde den ene omgang i Superpole Casper skulle køre.
Vi fik samlet nok (Tak til publikum!), til at stoppe hullet og Casper kunne kvalificere sig som nummer seks til pre-finalen.
SE DET ER OPFINDSOMHED!!!!!!
For mig selv gik det heller ikke som planlagt. Nye bremser der var monteret til warm up, som blev kørt til under den samme, for så at give mig problemer i Superpolen.
Jeg kunne ikke optimere min kørsel, da jeg simpelthen ikke stolede på at bilen ville stoppe. Resultat: en 10. startplads. Noget af det dårligste jeg nogensinde har haft i Team Essex Invest tiden.
Mellem Superpole og Prefinale arbejdede mekanikerne intenst for at løse mysteriet og løst blev det troede vi. I prefinalen startede jeg fra 10. og måtte finde mig tilfredsstillet med en 7. plads efter at have kørt et helt race justerende på bremserne.
Da så finalen starter sker det helt store drama. Ved nedbremsningen ned ad "trapperne" blokerede baghjulene helt ukontrollable og jeg blev sendt ud i et vildt spin, der bare gjorde mig til passager i en bil der ikke viste hvor den ville med små 180 km/t.
Jeg ramte Henrik Lundgaard med et ordentligt brag og skubbede ham ud i sandet samtidig med at jeg også selv endte op samme sted med en bil, der ikke var helt så pæn som da vi startede.
Henrik mente godt nok, at jeg havde gjort det med vilje men jeg kan kun sige at enhver der ser eller så det på TV, vil kunne se at der var tale om et mekanisk problem med bilen. Jeg fortsatte herefter nogle omgange i forsøg på at finde grunden til disse problemer med bremserne, da vi simpelthen skal til bunds i det her.
Vores chefteknikker, Jan Jørgensen mener nu at have fundet grunden til disse, Casper og mine problemer, og vi ser begge frem til ALDRIG mere at løbe ind i dem.
Det var altså ikke sjovt at køre 180 km/t og så lige pludselig blokerer baghjulene.
Midt i al vores forvirring var der dog også stor succes. Casper får en 4. plads i pre-finalen, vinder så sin første finalesejr i år, 20 minutter senere. Disse to flotte resultater bringer ham helt frem i kampen om mesterskabet for kører igen.
Med en udgået Lundgaard samt en Jens Edman der aldrig rigtig fik fart i sin bil og samtidig udgik i finalen har Team Essex Invest fået en ny tro på at sæsonen, på trods af den lidt uheldige start kan reddes.
Det samme gælder også for Teamets pilot i privatcuppen, Jens Møller. Han fortsætter sit gode arbejde og ganske som forventet så kommer resultaterne for ham, her til anden halvdel af sæsonen. Med en samlet femteplads i finalen kørte Jens hans bedste løb i år. Vi tror på at han bliver endnu bedre og bliver i stand til at få top 5 placeringer et par gange mere i år, for så at blive en konstant trussel næste år.
Selvom vi er et privatteam og ikke har nogen form for støtte fra den danske BMW importør, så er vi alligevel i stand til at tage kampen op med de rene fabriksteam, som Toyota og Peugeot. Det er hårdt arbejde og det er vi stolte af. Det viser kun hvor stor en fighterspirit teamet har.
Grand Prixet er næste opgave for Team Essex Invest og med John Nielsen, nu uden vægt og en Casper Elgaard med fornyet chancer for at nå drømmen om kørermesterskabet, er der lagt op til et festfyrværkeri af et race.
Team-Essex-Invest.dk Læs mere om: 08/08/04 - Ring Djursland - DTC weekend |