Men det er ikke for at nyde en vellavet gulyas eller for at nyde udsigten over byen fra toppen Gellert-bjerget. Nej, det for at drøne rundt på en bane, der er blevet beskrevet som Monte Carlo - bare uden husene! Meget passende beliggende i en gryde, så folk for alvor kan føle sig kogt, snor de mange sving sig rundt og prøver at virke indbydende for de tyve biler. Største trøst for de bar-mavede tilskuere må være at kørerne i det mindste har det endnu varmere.
Det er ved at være en mærkelig tid på året. På en god sæson ville VM kampen netop nu gå ind i sin afsluttende fase, de teams der med i front vil præsentere nye våben i kampen om guldet og kørerne ville så småt indlede den verbale krig der i alt for mange år har været en del af VM kampen. Men dette er ikke en god sæson, spændingen er for længst gået fløjten og kun et enkelt team er med i VM kampen, de andre blev nærmest hægtet af i Australien.
En del af holdene er allerede begyndt at kigge så langt frem i tiden at kalenderen står på 2005. Det betyder ikke at de har opgivet at viderudvikle deres biler i år, men det er snarere en slags avanceret test de er i gang med. Selvfølgelig vil det altid være rart at kunne slippe afsted med et par sejre, men hvis et andet hold end Ferrari vinder på søndag, vil man, med rette, kunne stille spørgsmålet om Ferrari nu gjorde alt hvad de kunne for at vinde. Også de er nemlig gået i gang med den kommende sæsons arbejde, for dem er der heller ikke mere at gøre i år. De sidste løb er blot en pligt der skal overståes, og selvfølgelig vindes, hvis ikke prisen er for høj.
Banen burde give Renault og BAR mulighed for at blande sig i kampen om sejren. I Monaco virkede det som om de to teams ligefrem havde fordelen frem for Ferrari, omend det var tæt. Renault vandt sidste år i Ungarn og Alonso kunne sikkert godt trænge til en sejr igen for at puste lidt liv i en sæson der ikke altid har været lige imponerende. BAR derimod må et eller andet sted være en smule rystet ovenpå balladen med Jenson Button og hans kontrakt med Williams. En rodet situation, som jeg ikke her skal redegøre for, blot konstatere at den næsten ikke kan andet end at give dårlige vibrationer - og de kommer på det værst tænkelige tidspunkt. Det er nu at BAR skal bevise at de er et team der har kurs mod toppen, med eller uden Button, og at de ikke bare har klaret sig godt i mangel på ordentlg konkurrence.
De to traditionelle udfordrere til sejrene, McLaren og Williams, har ikke haft verdens bedste sæson i år. McLaren er dog på det sidste begyndt at vise tænder og i Tyskland forhindrede et uheld med Raikkonens bagvinge at vi fik en spændende duel mellem ham og Schumacher. I Ungarn må man formode at de sølvfarvede racere igen vil vise sig fra den bedste side og lege med i front.
Mere spændende bliver det med Williams. De har, ifølge rygterne, droppet den afskyelige næse de har kørt rundt med i sæsonen. Set fra et æstetisk synspunkt er det en fordel, men om det i virkeligheden kommer til at betyde ret meget skal blive spændende at se. Montoya skal nok trykke på de pedaler han har under fødderne, specielt hvis der begynder at lugte lidt af topplaceringer. Williams har et par gange tidligere virket som om de var på rette kurs, men hver gang kun ganske kortvarigt. I løbene er det blevet til for lidt og det engelske team har virkelig brug for en række gode løb til at slutte sæsonen af.
På den anden side, hvis bilen viser sig at være vældig meget bedre med en mere konventionel næse, stiller det også teamet i et lidt mudret lys. Hvorfor har man så ikke handlet noget før? Men spændende skal det nok blive. Pizzonia vikarierer fortsat for Ralf Schumacher.
Hos Toyota har man udskiftet Cristiano da Matta med Riccardo Zonta. Og hvad skulle det hjælpe tænker man. Zonta blev i sin tid fyret fra BAR fordi han ikke var hurtig nok, og nu skal han altså køre sammen med Panis, på lånt tid, i den ikke specielt konkurrencedygtige Toyota. Da Matta har dog virket blodfattig på det sidste, så måske er det ikke uden en vis lettelse at han nu vender Formel 1 ryggen, som endnu en champcar mester der ikke kunne slå igennem i Formel 1.
Hos de bagerste teams er det vel business-as-usual. For Jaguar hedder succes kriteriet at komme foran Toyota. For Sauber er det at komme foran både Jaguar og Toyota og angående de to sidste hold, er der ikke meget der kan give dem succes. Jordan skal bare være bedre end Minardi, men de har ikke mange chancer for at være bedre end de andre hold. Minardi er på deres side bare dømt til at være bagstopper.
Om løbet bliver spændende? Det bliver det sjældent i Ungarn. Men det kunne godt gå hen og blive der hvor Ferraris endeløse strøm af sejre bliver stoppet. Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: 15/08/04 - Hungaroring - Formel 1 |