For inden banen skulle have besøg af DTC feltet, havde folkene bag Ring Djursland været i fuld gang med at forbedre forholdene både for publikum og kørerne. Og én af tingene var netop en omgang ny asfalt. At netop denne asfalt skulle give store problemer fandt vi dog hurtigt ud af.
Allerede under formiddagens træning var der flere teams, der "klagede" over, at banen var meget glat. Dette var selvfølgelig ens for alle, men det gav ekstra arbejde til de mange DTC mekanikere, da tidligere set-ups ikke passede til banen mere. For vores vedkommende måtte vi da også erkende, at S60'eren havde store problemer med at få fodfæstet på den nye asfalt.
(Foto: Motorsporten.dk)
Lettere blev det ikke, da banens asfalt begyndte at smuldre på grund af den høje varme og den ekstreme belastning af mange racerbiler på varme slicksdæk. Derfor blev lørdagens tidtagning ændret til at være to gange syv minutter med en indlagt pause til at få fejet banen ren for den opkørte asfalt. Og et skuffet Volvo team måtte erkende, at vi for første gang i denne sæson ikke var med i søndagens Super Pole. Det skiftende vejgreb på banen, og det faktum, at vi ikke har haft mulighed for at teste på banen inden løbet gjorde, at vi ikke kunne nå at finde en god opsætning til bilen.
(Foto: Motorsporten.dk)
Velvidende at en startplacering som nummer 15 i prefinalen ikke just var nogen ønskeposition, var vi alligevel optimistiske, da Pontus er kendt for at være en kører, der godt kan avancere op gennem feltet, selv under svære vilkår.
I prefinalen rykkede Pontus da også op på en 12. plads, og forbedrede dermed sin startposition til finaleheatet.
(Foto: Motorsporten.dk)
I finale heatet fortsatte Pontus med at køre nogle stabile tider og stille og roligt avancerede han frem i feltet. Desværre ville den varme sommer og den kuperede bane det anderledes. For enden af pit-langsiden havde bremserne foran fået det så varmt, at der knækkede et beslag med det resultat, at Pontus måtte "smide" bilen ud i det nye sandfang, der heldigvis var for enden af asfalten. For selv ikke den bedste racerkører formår at holde en DTC racer på banen med godt 180 km/t uden bremser.
Efter løbet blev bilen "gravet" fri, og heldigvis så det ikke ud til, at skaden var så stor, som vi havde frygtet efter en afkørsel i den fart. Der skal skiftes en del stumper i både styretøj og bremser, mens gearkassen skal have et kraftigt eftersyn efter, at den var blevet brugt som nødbremse.
Trods weekendens mange prøvelser og uheld er Volvo Motorsport optimistiske inden næste løb på Jyllands-Ringen. Bilen er allerede ved at blive skilt ad for en gennemgribende kontrol, ligesom motoren er ved at blive sendt til eftersyn hos den svenske motorleverandør for at være sikre på at den ikke har taget skade af det varme vejr og en tur i sandkassen.
Så vær sikre på, at S60'eren og Pontus begge er klar til at vise, hvad den svenske duo virkelig kan ved næste afdeling af DTC.
Næste løb er Grand Prix Danmark på Jyllands-Ringen den 5. september. Læs mere om: 08/08/04 - Ring Djursland - DTC weekend |