I de seneste par måneder har der nemlig været stor travlhed med anlægsarbejder på den kuperede og krævende racerbane.
"I sommerferien er der blevet investeret flere penge i banen, end på noget andet tidspunkt siden banens start i 1965, og alt dette er kun starten på renoveringen," fortæller Bent Rasmussen, der er Djursland Motor Klub Autosports løbsleder ved weekendens løb.
Ring Djursland er som forvandlet i forhold til tidligere sæsoner (Foto: John-Jensen)
Arbejdet med forvandlingen af Ring Djursland startede tilbage i juni, hvor man gik i gang med at forvandle den del af banen, som hidtil har været svær at se for tilskuerne.
"I starten fjernede vi alle træer, vandgrave og volde mellem Trapperne og Skoven, der er to af banens mest krævende passager," fortsætter Bent Rasmussen. "Disse områder er så blevet planeret, og sandfanget for enden af Trapperne er blevet meget større. Den overskydende jord herfra har vi så anvendt til volden for enden af langsiden, der er blevet tre meter højere."
I juli har der været sommerlukket for mange af aktiviteterne på AMU Center Djursland, der er ejer og daglig bruger af den racerbane, som blev bygget af Jens Chr. Legarth, hvis søn, Mike Legarth, Vamdrup, er deltager i Danish Touringcar Championship. Men selv om lastbilerne og busserne har holdt stille, så har der alligevel været tunge køretøjer på banen.
"Der er kommet et helt nyt slidlag på hele banen, og som noget af det sidste har vi fået sat autoværn op på en række kritiske steder på banen," siger Bent Rasmussen, som har en rigtig god nyhed til banens faste tilskuere. "Alle vores ændringer betyder nu, at man lettere kan følge bilerne på det meste af banen, også nede omkring Skoven!"
Den væsentligste baggrund for de mange ændringer har været et ønske om at højne sikkerheden på banen, og det hele er kommet i stand, efter at Djursland Motor Klub Autosports nystiftede fond, Ring Djursland Motorsport, har indgået en fler-årig kontrakt med banens ejer, AMU Center Djursland. At der virkelig er tale om den største investering i banen siden starten for snart 40 år siden, vidner også omfanget af det arbejde, der er blevet lavet.
Således er der blevet flyttet 10.000 m 3 jord fra området mellem Trapperne og Skoven til yderligere forhøjelse af jordvolden for enden af langsiden.
En stor mængde træer og buske er blevet fældet og fjernet fra området, så man nu på lang afstand kan se baneafsnit, der hidtil ikke har været synlige fra tilskuerpladserne.
Der er blevet lagt 1.000 tons asfalt på den 1.750 meter lange bane, hvis udformning og linieføring er uændret i forhold til tidligere.
Der er blevet monteret 452 meter - næsten en halv kilometer - nyt autoværn på banen.
Deltagere og publikum vil ved Sparekassen Kronjyllands Jubilæumsløb blive mødt af en flagallé på 30 flagstænger.
Vidste du ... ?
... at årets sæson er den første, hvor Ring Djursland er den korteste bane, som Danish Touringcar Championship besøger? I 1999 var den kuperede racerbane øst for Tirstrup Lufthavn sæsonens længste.
... at det var på Ring Djurslands Sommerløb for fem år siden, at Jesper Sylvest, Jægerspris, blev noteret for sin første finale-sejr og dermed lagde grunden til sit mesterskab i 1999?
... at John Hansen, Kruså, på lørdag gifter sig med Bettina? Og at han søndag kan fejre sin 40 års fødselsdag? Det er baggrunden for, at Alfa Romeo-køreren ikke kommer i aktion på Ring Djursland!
... at det på søndag er præcis tre år siden, at Venstre lancerede sit utraditionelle sponsorat af DTC-køreren Martin Jensen, Albertslund?
... at John Nielsen, England, kommer til Sparekassen Kronjyllands Jubilæumsløb med en ny rekord? Med sin seneste sejr på Ring Djursland er BMW-chaufføren den kører, som har kørt den største præmiesum ind i hele Danish Touringcar Championships historie.
... at flere kørere kan fejre runde DTC-jubilæer i weekenden? For Michael Schröter, Grindsted, bliver løbet på Ring Djursland hans 40. DTC-afdeling, mens Martin Jensen når op på DTC-afdeling nummer 30.
... at Jan Magnussen, England, har visse problemer med at komme i mål på Ring Djursland? Selv om Peugeot-køreren har vundet to pre-finaler, så har han aldrig gennemført mere end seks omgange af de tre gange så lange finaler!
... at sidste års DTC-afdeling på Ring Djursland var den varmeste racerweekend i 2003? Flere kørere måtte således udgå, da deres biler led varmerelaterede problemer. Læs mere om: 08/08/04 - Ring Djursland - DTC weekend |