Løbet startede under gult flag - iChamp Car World Series starter ikke mens bilerne holder stille - da Mazzacane kørte galt på den indledende omgang inden starten.
Tracy tog føringen med det samme med Bourdais som nummer 2. Allerede på 7. omgang af de 85 havde Bourdais brugt 16 sekunder af sin "Push to Pass" tid mens Paul Tracy ikke havde brugt mere end 2,5 sekund.
"Push to pass " er en anordning som gør chaufføren i en champ car bil i stand at give sin bil flere hestekræfter ved at trykke på en knap på rattet. Brugen af denne funktion er dog begrænset til et bestemt tidsrum i et løb, og når denne tidsperiode er opbrugt har man ikke mulighed for at benytte funktionen mere i løbet.
På omgang 22 kom den anden gulflags periode da Capentier og Sperafico ramte hinanden og begge røg i dækvæggen. Bag ved dem spandt Lavin rundt i forvirringen.
På omgang 27 fik Wilson problemer da han ikke havde ordenligt træk i sin motor og han sluttede 5 omgange efter Tracy.
Tracy gik i pit på omgang 34 og Bourdais på omgang 35, og da resten af feltet havde været i pit lå Tracy stadig i føringen, mens Bourdais havde tabt 2 placeringer til Allmendindinger og Jourdain da de blev ude på banen lidt længere en resten.
På omgang 54 begyndte bilerne igen at komme i pit, denne gang var det Jourdain som vandt på at blive på banen. Han overtog 2. pladsen fra Allmendinger og var 13 sekunder bag Paul Tracy som stadig udvidede sin føring, hvilket han havde brug for.
På omgang 78 kørte Paul Tracy i pit med en ødelagt drivaksel, men han team fik ordnet bilen i en fart og Tracy kom ud på 1. pladsen som han holdt resten af løbet.
Efter løbet udtalte Paul Tracy:
"Den første del af løbet gik som vi gerne ville have det til. Jeg havde mulighed for at få en 2 - 3 sekunders føring. Vi havde et fornuftigt brændstof forbrug, men så kom det gule flag. Det slog os lidt ud af kurs og jeg kæmpede bare for at trække fra feltet og det lykkedes fordi bilen virkede godt. Vi havde en god føring og jeg kunne spare mine dæk. Vores sidste pit stop gik som planlagt! Ude på banen igen sagde teamet på radionen at vi var "good to go", men kort tid efter fik jeg at vide at jeg skule til at spare på brændstoffet. De mente ikke vi kunne klare det medmindre jeg kunne udbygge et forspring på 25 sekunder. Efter at jeg kørte som hvis jeg havde kørt kvalifikation og ramt væggen lidt et par gange udbyggede jeg mit forspring som teamet ville have. Jeg lavede et sidste pitstop fylde bilen og endte på toppen! Det var godt at få de point så vi igen er med i kampen om mesterskabet, og det var dejligt at vinde igen i Canada". Selch
Læs mere om: 25/07/04 - Vancouver - CCWS |