Ikke at vi tror på ham, men han vil så gerne have os til at tro at det er hans exceptionelle talent og ikke Ferraris overlegenhed og stram intern hakkeorden, der gør at han vinder gang på gang på gang på...
Så skal vi ikke bare droppe alle tanker om Michael Schumacher og lade ham køre for sig selv og lege med sine elskede titler. Lad os i stedet se på resten af feltet og hvad vi kan forvente os.
For det første er der banen. Den irriterende forkrampede parodi på en racerbane, Magny-Cours, ligger som vanligt asfalt til Det Franske Grand Prix. Når jeg har fået givet udtryk for min følelser overfor banen, må jeg så også tilstå at vi nogle gange har haft noget ganske rimelige løb på banen. Specielt hvis det regner, kan vi, måske, få et spændende løb. Så lad os håbe at det danske sommervejr smutter en tur sydpå i weekenden (så kan vi også få lidt sol) og drypper sin elendige byger udover Magny-Cours.
Der vil være en ny dreng i klassen i Frankrig. Ralf Schumacher er endnu ikke helt ovenpå efter sin ulykke på Indianapolis. Det forlyder at tyskeren vil være væk i op til tre måneder. Det er så spørgsmålet om han nogensinde kommer til at køre for Williams igen?
Det kommer til dels an på hvem hans afløser bliver, og hvordan afløseren klarer det. I første omgang er det testkører Marc Gene der afløser Ralf. Sidste år kørte Gene et enkelt løb for Williams, på Monza, og der klarede han det ganske pænt. Spørgsmålet er om Gene når alt kommer til alt virkelig har hvad der skal til for gøre en god figur i Formel 1. Lige nu har han i al fald fået det bedste udstillingsvindue man kan få. Så skal han bare benytte sig af muligheden.
Williams har set lidt bedre ud i de sidste par løb end de har gjort tidligere på sæsonen, hvis man altså ser bort fra det faktum at de er blevet diskvalificeret et par gange! Spørgsmålet er om de har gang i en rigtig udvikling og kan vinde kampen om at være Ferraris nærmeste modstander. Det er først og fremmest BAR der skal slåes i denne sammenhæng. Der hænger mange spørgsmål over Williams. BMW har truet med at trække sig ud af Formel 1, hvis motorerne skal være 2,4 8 cylindede tingester. Muligvis er det bare den nødudgang fra Formel 1 som BMW lige nu godt kunne føle de havde brug for. Den usikre kørersituation fra næste sæson tæller ikke ligefrem opad for Williams. Havde de startet sæsonen godt, så kunne man have koncentreret sig om nutiden, men som sagerne står er det naturligt at man ser mere fremad end man ellers ville have gjort.
For BAR gælder det om at holde fast mens Williams og McLaren får mere og mere fodfæste. Det er nu at de skal bevise at de faktisk er med i toppen og ikke bare har ligget der fordi andre ikke har leveret varen. Den interne kamp i teamet er ved at være interessant. Englændernes yndling, Jenson Button, er på det seneste blevet sat lidt på plads af unge Sato, der for hvert løb gør betydelige fremskridt. Jenson Button bliver nødt til at slå igen hvis han vil bevare sit re-etablerede image som en kommende stor-kører. Ellers også ender han ude på sidelinjen igen. Det er sjældent man får to chancer i Formel 1, det har Button nu fået og han har udnyttet chance to rigtig godt, men hvis han begynder at tabe den interne kamp til Button vil det sætte nogle store spørgsmålstegn ved Button.
Renault arbejder alvorligt på at indhente BAR. De sidste par løb har ikke været gode, men på hjemmebane vil det franske team gerne gøre en forskel. Også her er der en intern kamp der kan være interessant at følge. Mens Alonso sidste år løb med alle overskrifterne, virker det som om Trulli i øjeblikket har fordelen af de to. Han har leveret mere konstante resultater og er ofte den hurtigste.
McLaren er også på fremmarch i øjeblikket. Med den sæsonstart teamet har præsteret kan de selvfølgelig heller ikke være andet. Teamet skulle være klar med en revideret udgave af bilen og det skal blive spændende at se om den kan tage kampen om med de andre store teams. På det sidste har teamet fået klaret en del af motorproblemet, bilerne er begyndt at gennemføre, men nu skal de helst op og kæmpe om podiepladser. Med Adrian Newey som designer er forventningerne høje, og faren for fiasko er dermed også størrer.
I resten af feltet må der forventes en art status quo. Jaguar har været skuffende i år, i forhold til en lovende sæson sidste år. Sauber kører fornuftigt og henter point en gang i mellem. Jordan og Minardi fylder som vanligt de bagerste rækker. Hos Minardi burde stemningen dog være i top ovenpå et enkelt lille point i Indianapolis.
Frankrigs Grand Prix 2004 bliver næppe den store omvæltning, snarere en masse små skridt fra en række teams, mens Ferrari igen vil smutte afsted med sejren. Er det værd at se? Tjah - sommeren har jo ikke været for imponerende, så lidt racerløb midt på eftermiddagen vil måske ikke være at foragte. Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: 04/07/04 - Magny-Cours - Formel 1 |