1. heat
David Falch og Klaus Verner starter forrest. Falch holder føringen mens Verner må se den ene konkurrent efter den anden, passere på første omgang. Lars Vendelbo, Kent Iversen, Jesper Carlsen og Kim Lund Johansen når alle forbi inden Peugeot-køreren får gang i løbet. Kim Lund bliver dog hurtigt overhalet igen, mens Jesper Carlsen må køre i pit med sporingen slået ud af kurs.
Starten til 1. heat. David Falch er forrest, efterfulgt af #2 Lars Vendelbo, #4 Klaus Verner og #28 Kent Iversen. (Foto: Motorsporten.dk)
David Falch er i en klasse for sig, der konstant trækker fra toer Lars Vendelbo, indtil midten af løbet, hvor deres omgangstider begynder at matche. På andenpladsen har Vendelbo tilsvarende let spil, mens Kent Iversen fortsætter sin nylige stormform i sin nye Peugeot 307. På vejen mod tredjepladsen sætter han i tilgift heatets hurtigste omgangstid - hurtig nok til at efterlade Klaus Verner chanceløs på fjerdepladsen.
Kim Lund Johansen manglede lidt fart i Renault'en. (Foto: Motorsporten.dk)
Kim Lund indtager femtepladsen i starten i kamp med Anders Byriel, Flemming Schantz og en hurtigstartende Jakob Borum, der endelig har fået skud i Skoda'en. Schantz og Byriel bliver hurtigt overhalet, mens Borum må kæmpe en del med Kim Lund Johansen om femtepladsen, men ved slutningen af ottende omgang kommer han forbi for enden af langsiden.
Anders Byriel kører mod syvendepladsen, mens Flemming Schantz må en tur gennem pitten for at undgå sandkassen for enden af langsiden. Den fejl sætter ham bagerst i feltet, hvorfra han kun når at indhente Michael Jensen og hans Renault Mégane turbodiesel.
Michael Skipper Pedersen må kæmpe med Søren B. Mortensen og Martin Sally Pedersens Peugeot 206'ere før ottendepladsen er hans. På de næste pladser følger Ole Luton, Gert Koustrup og Rene Hoff, mens uheldige Schantz må nøjes med fjortendepladsen foran Michael R. Jensen.
Kaj Verner Randrup har endnu ikke haft meget held med sin nyerhvervede Audi A3 turbo og udgår på ottende omgang.
Efterfølgende bliver heatets hurtigste mand, Jakob Borum, taget for overskridelse af effekt, mens Anders Byriel og Gert Koustrup bliver udelukket for ureglementeret bøsnigner - og det er kun begyndelsen!
Resultatet af 1. heat
|
pos. | grid | # | kører | mærke | omg. | tid | point |
|
1. | 1. | 3 | David Falch | Peugeot 307 | 10 | 13:13.746 | 30 |
DSQ | 3. | 2 | Lars Vendelbo | Peugeot 307 | 10 | 13:17.138 | 0 |
2. | 4. | 28 | Kent Iversen | Peugeot 307 | 10 | 13:21.963 | 25 |
3. | 2. | 4 | Klaus Verner | Peugeot 307 | 10 | 13:23.596 | 22 |
DSQ | 13. | 77 | Jakob Borum | Skoda Octavia | 10 | 13:26.425 | 0 |
4. | 5. | 41 | Kim Lund Johansen | Renault Mégane | 10 | 13:38.648 | 20 |
DSQ | 8. | 8 | Anders Byriel | Volvo S40 | 10 | 13:42.734 | 0 |
5. | 7. | 17 | Michael Skipper Pedersen | Ford Puma | 10 | 13:44.386 | 18 |
6. | 9. | 9 | Søren B. Mortensen | Peugeot 206 | 10 | 13:45.106 | 16 |
7. | 10. | 25 | Jesper Sally Pedersen | Peugeot 206 | 10 | 13:45.852 | 14 |
8. | 15. | 55 | Ole Luton | Skoda Octavia | 10 | 13:52.940 | 13 |
DSQ | 16. | 99 | Gert Koustrup | Ford Escort | 10 | 13:55.912 | 0 |
9. | 14. | 35 | Rene Hoff | Peugeot 206 | 10 | 14:02.292 | 12 |
10. | 11. | 12 | Flemming Schantz | Peugeot 206 | 10 | 14:03.166 | 11 |
11. | 17. | 42 | Michael R. Jensen | Renault Mégane | 10 | 14:04.609 | 10 |
12. | 12. | 33 | Kaj Verner Randrup | Audi A3 | 7 | 10:14.358 | 9 |
NC | 6. | 69 | Jesper Carlsen | Peugeot 206 | 3 | 14:19.223 | 0 |
|
Hurtigste omgangstider i 1. heat
|
pos. | # | kører | mærke | omg. | tid |
|
- | 77 | Jakob Borum | Skoda Octavia | 10 | 1:14.169 |
1. | 28 | Kent Iversen | Peugeot 307 | 9 | 1:15.455 |
2. | 25 | Jesper Sally Pedersen | Peugeot 206 | 10 | 1:15.551 |
3. | 17 | Michael Skipper Pedersen | Ford Puma | 10 | 1:15.664 |
- | 2 | Lars Vendelbo | Peugeot 307 | 10 | 1:15.926 |
- | 8 | Anders Byriel | Volvo S40 | 9 | 1:15.932 |
4. | 9 | Søren B. Mortensen | Peugeot 206 | 10 | 1:16.022 |
5. | 4 | Klaus Verner | Peugeot 307 | 10 | 1:16.172 |
6. | 3 | David Falch | Peugeot 307 | 8 | 1:16.331 |
7. | 41 | Kim Lund Johansen | Renault Mégane | 7 | 1:16.724 |
8. | 12 | Flemming Schantz | Peugeot 206 | 10 | 1:17.543 |
9. | 55 | Ole Luton | Skoda Octavia | 9 | 1:17.674 |
- | 99 | Gert Koustrup | Ford Escort | 8 | 1:17.744 |
10. | 42 | Michael R. Jensen | Renault Mégane | 10 | 1:18.262 |
11. | 33 | Kaj Verner Randrup | Audi A3 | 6 | 1:19.062 |
12. | 35 | Rene Hoff | Peugeot 206 | 8 | 1:19.116 |
13. | 69 | Jesper Carlsen | Peugeot 206 | 3 | 2:06.191 |
|
Lap-chart for 1. heat
|
grid | kører | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
|
1. | David Falch | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
2. | Klaus Verner | 4 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
3. | Lars Vendelbo | 2 | 28 | 28 | 28 | 28 | 28 | 28 | 28 | 28 | 28 | 28 |
4. | Kent Iversen | 28 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
5. | Kim Lund Johansen | 41 | 41 | 41 | 41 | 41 | 41 | 41 | 41 | 77 | 77 | 77 |
6. | Jesper Carlsen | 69 | 8 | 8 | 77 | 77 | 77 | 77 | 77 | 41 | 41 | 41 |
7. | Michael Skipper Pedersen | 17 | 12 | 77 | 8 | 8 | 8 | 8 | 8 | 8 | 8 | 8 |
8. | Anders Byriel | 8 | 77 | 12 | 12 | 25 | 25 | 17 | 17 | 17 | 17 | 17 |
9. | Søren B. Mortensen | 9 | 25 | 25 | 25 | 17 | 17 | 25 | 25 | 25 | 9 | 9 |
10. | Jesper Sally Pedersen | 25 | 9 | 9 | 9 | 9 | 9 | 9 | 9 | 9 | 25 | 25 |
11. | Flemming Schantz | 12 | 17 | 17 | 17 | 33 | 33 | 33 | 55 | 55 | 55 | 55 |
12. | Kaj Verner Randrup | 33 | 33 | 33 | 33 | 12 | 55 | 55 | 99 | 99 | 99 | 99 |
13. | Jakob Borum | 77 | 55 | 55 | 55 | 55 | 35 | 35 | 35 | 35 | 35 | 35 |
14. | Rene Hoff | 35 | 35 | 35 | 35 | 35 | 99 | 99 | 12 | 12 | 12 | 12 |
15. | Ole Luton | 55 | 99 | 99 | 99 | 99 | 42 | 42 | 42 | 42 | 42 | 42 |
16. | Gert Koustrup | 99 | 42 | 42 | 42 | 42 | 12 | 12 | 33 | - | - | - |
17. | Michael R. Jensen | 42 | 69 | 69 | 69 | - | - | - | - | - | - | - |
|
2. heat
Som dagens sidste heat har der været tid til at samle kræfter til andet heat, der startes på en fugtig bane. Solen skinner imidlertid over feltet, da David Falch endnu engang går i front. Denne gang forsvarer Klaus Verner sin andenplads med noget mere succes end i første heat. Faktisk så godt at han kan overhale sin teamkammerat allerede på første omgang, da David Falch kører bredt i startsvinget efter første omgang. Status quo er dog snart genoprettet, men heatet igennem har vinder David Falch Klaus Verner et sted i baggrunden.
Andet heat er startet. Den senere vinder Michael Skipper Pedersen er allerede med helt fremme i den gul/blå Ford Puma. (Foto: Motorsporten.dk)
Kim Lund Johansen er med helt fremme i starten af heatet, men må snart se Kent Iversen og Michael Skipper Pedersens baglygter foran sig. Det bliver de to sidstnævnte der kommer til at levere løbets bedste duel, der varer det meste af løbet.
Puma-køreren kommer hurtigt foran, men på sidste omgang lykkes det Iversen at generobre tredjepladsen ikke en men to gange, blot for at køre uden for banen begge gange. Dermed er duellen om tredjepladsen overstået til Michael Skipper Pedersens fordel.
Anders Byriel strittede godt imod, men Lars Vendelbo kom alligevel forbi til sidst. (Foto: Motorsporten.dk)
På femtepladsen bliver Kim Lund Johansen en stopklods for specielt Anders Byriel. De to ligger til tider meget tæt, men lige lidt hjælper det Byriel, der i stedet må se sig overhalet af Lars Vendelbo mod slutningen. Straks optager Vendelbo kampen med Kim Lund, men resultatet er det samme - femtepladsen til Renault Mégane-køreren foran Vendelbo og Byriel.
Søren B. Mortensen klarede sig bedst blandt Peugeot 206-brigaden. (Foto: Motorsporten.dk)
For anden gang denne søndag vinder Søren B. Mortensen blandt de fem Peugeot 206-deltagerne. I starten må han ellers se både Jesper Carlsen, Flemming Schantz og Jesper Sally Pedersen foran sig. Carlsen mærker snart til problemer fra første heat og drifter hastigt mod sidstepladsen, mens Sally løber tør for asfalt i udgangen af Audi-svinget på femte omgang. Efter Søren B. følger Schantz og Rene Hoff på de sidste pladser i top-10.
Jakob Borum er godt med i starten og kæmper et tæt kamp med Lars Vendelbo, før hans Skoda taber pusten og må køre i mål på 11. pladsen, foran Michael R. Jensen og Jesper Carlsen. Gert Koustrup ligger til tolvtepladsen, da han udbremser første Michael R. Jensen og siden sig selv for enden af langsiden på ottende omgang.
Michael Jensen blev vinder af denne duel, da Gert Koustrup afgjorde sagen med en tur i sandkassen. (Foto: Motorsporten.dk)
Efter løbet blev der nedlagt protest mod thermostathuset i VM Zinc Umicore-teamets tre Peugeot'er. David Falch, Klaus Verner og Lars Vendelbos biler blev checket og fundet i orden, men senere udelukket for at have forladt parc ferme inden protestiden udløb - vel at mærke efter checket havde fundet sted. Det kostede alle tre kørere udelukkelse fra andet heat og en tilsyneladende lidt håndgribelig meningsudveksling mellem en teammekaniker og teknisk kontrol, kostede i sidste ende Lars Vendelbo udelukkelse fra begge heat.
De to andre sager er anket og derfor er resultatet stadig provisorisk.
Resultatet af 2. heat
|
pos. | grid | # | kører | mærke | omg. | tid | point |
|
DSQ | 1. | 3 | David Falch | Peugeot 307 | 10 | 12:35.971 | 0 |
DSQ | 2. | 4 | Klaus Verner | Peugeot 307 | 10 | 12:36.430 | 0 |
1. | 4. | 17 | Michael Skipper Pedersen | Ford Puma | 10 | 12:45.618 | 30 |
2. | 6. | 28 | Kent Iversen | Peugeot 307 | 10 | 12:56.316 | 25 |
3. | 3. | 41 | Kim Lund Johansen | Renault Mégane | 10 | 12:58.494 | 22 |
DSQ | 5. | 2 | Lars Vendelbo | Peugeot 307 | 10 | 12:58.665 | 0 |
4. | 7. | 8 | Anders Byriel | Volvo S40 | 10 | 13:01.439 | 20 |
5. | 11. | 9 | Søren B. Mortensen | Peugeot 206 | 10 | 13:02.956 | 18 |
6. | 10. | 12 | Flemming Schantz | Peugeot 206 | 10 | 13:03.371 | 16 |
7. | 13. | 35 | Rene Hoff | Peugeot 206 | 10 | 13:05.418 | 14 |
8. | 9. | 77 | Jakob Borum | Skoda Octavia | 10 | 13:20.940 | 13 |
9. | 17. | 42 | Michael R. Jensen | Renault Mégane | 10 | 13:27.284 | 12 |
10. | 8. | 69 | Jesper Carlsen | Peugeot 206 | 10 | 13:33.809 | 11 |
11. | 16. | 99 | Gert Koustrup | Ford Escort | 7 | 9:40.376 | 10 |
NC | 14. | 55 | Ole Luton | Skoda Octavia | 5 | 7:01.662 | 0 |
NC | 12. | 25 | Jesper Sally Pedersen | Peugeot 206 | 4 | 5:45.628 | 0 |
DNS | 15. | 33 | Kaj Verner Randrup | Audi A3 | - | - | - |
|
Hurtigste omgangstid for 2. heat
|
pos. | # | kører | | omg. | tid |
|
- | 3 | David Falch | Peugeot 307 | 9 | 1:10.652 |
- | 4 | Klaus Verner | Peugeot 307 | 8 | 1:10.682 |
1. | 28 | Kent Iversen | Peugeot 307 | 8 | 1:11.047 |
2. | 17 | Michael Skipper Pedersen | Ford Puma | 8 | 1:11.198 |
- | 2 | Lars Vendelbo | Peugeot 307 | 7 | 1:11.359 |
3. | 35 | Rene Hoff | Peugeot 206 | 10 | 1:12.004 |
4. | 12 | Flemming Schantz | Peugeot 206 | 8 | 1:12.048 |
5. | 8 | Anders Byriel | Volvo S40 | 7 | 1:12.053 |
6. | 41 | Kim Lund Johansen | Renault Mégane | 9 | 1:12.251 |
7. | 9 | Søren B. Mortensen | Peugeot 206 | 8 | 1:12.289 |
8. | 69 | Jesper Carlsen | Peugeot 206 | 5 | 1:14.612 |
9. | 55 | Ole Luton | Skoda Octavia | 5 | 1:14.688 |
10. | 77 | Jakob Borum | Skoda Octavia | 5 | 1:14.966 |
11. | 42 | Michael R. Jensen | Renault Mégane | 9 | 1:15.049 |
12. | 99 | Gert Koustrup | Ford Escort | 6 | 1:15.572 |
13. | 25 | Jesper Sally Pedersen | Peugeot 206 | 4 | 1:17.260 |
|
Lap-chart for 2. heat
|
grid | kører | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
|
1. | David Falch | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
2. | Klaus Verner | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
3. | Kim Lund Johansen | 41 | 28 | 28 | 17 | 17 | 17 | 17 | 17 | 17 | 17 | 17 |
4. | Michael Skipper Pedersen | 17 | 41 | 17 | 28 | 28 | 28 | 28 | 28 | 28 | 28 | 28 |
5. | Lars Vendelbo | 2 | 17 | 69 | 41 | 41 | 41 | 41 | 41 | 41 | 41 | 41 |
6. | Kent Iversen | 28 | 8 | 8 | 8 | 8 | 8 | 8 | 8 | 8 | 2 | 2 |
7. | Anders Byriel | 8 | 69 | 41 | 77 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 8 | 8 |
8. | Jesper Carlsen | 69 | 2 | 2 | 2 | 77 | 77 | 9 | 9 | 9 | 9 | 9 |
9. | Jacob Borum | 77 | 77 | 77 | 9 | 9 | 9 | 12 | 12 | 12 | 12 | 12 |
10. | Flemming Schantz | 12 | 12 | 12 | 12 | 12 | 12 | 77 | 35 | 35 | 35 | 35 |
11. | Søren B. Mortensen | 9 | 25 | 25 | 25 | 25 | 35 | 35 | 77 | 77 | 77 | 77 |
12. | Jesper Sally Pedersen | 25 | 9 | 9 | 69 | 35 | 55 | 42 | 42 | 42 | 42 | 42 |
13. | Rene Hoff | 35 | 35 | 35 | 35 | 55 | 42 | 99 | 99 | 69 | 69 | 69 |
14. | Ole Luton | 55 | 55 | 55 | 55 | 42 | 99 | 69 | 69 | - | - | - |
15. | Kaj Verner Randrup | - | 42 | 42 | 42 | 99 | 69 | - | - | - | - | - |
16. | Gert Koustrup | 99 | 99 | 99 | 99 | 69 | - | - | - | - | - | - |
17. | Michael R Jensen | 42 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
|
Pointene
Der er endnu ingen officiel pointliste, men her alligevel en midlertidig opsummering udfra resultaterne som de står: Klaus Verner forsvarer sin DM-føring med 206 point, mod David Falch med 173 point. Anders Byriel taber en placering, men er stadig med fremme med 168 point, tre point foran Kim Lund Johansen.
Som det ses er resultatlisterne noget "hullet" af de mange udelukkelser og som tilskuer må man undres over præcis hvad man så? Flot løb på banen, men med et resultat der underminerer oplevelsen, hvis man da ikke bare ryster på hovedet og finder på noget andet at bruge weekenderne på.
De implicerede parter har nu til 7. og 8. august til at finde melodien igen, når feltet mødes på Ring Djursland til 11. og 12. afdeling.
Jesper O. Hansen Læs mere om: 20/06/04 - Padborg Park - Yokohama Cup - DASU mesterskab |