Weekenden begyndte ellers godt med en 6. hurtigste tid i lørdagens fri træning, men så begyndte problemerne.
I den første tidtagning begyndte Volvo S40 raceren at skride og generelt miste greb i forhjulene, og det blev her 'kun' til 7. bedste tid.
Tilbage i pitten viste det sig at der var sprøjtet olie ud i motorrummet samt på det ene forhjul, og herfra var det trukket næsten helt ud over raceren.
Så det blev til en tur ned til TruckCenteret, for at få damprenset bil og motorrum, og så tilbage for at lokalisere fejlen. Umiddelbart var der ingen lækager på motoren, så Team Byriel Racing's mekanikere formodede at det var kommet fra ånderøret, og monterede en ekstra olieopsamlingsbeholder på denne inden anden tidtagning.
Under denne gennemgang af raceren, viser det sig også at en gummi manchet ved højre forhjul var revnet, og det var herfra at olien blev sprøjtet ud på selve forhjulet, så den bliv straks udskiftet.
Efter få omgange i den anden tidtagning, så var problemet der igen, alligevel kan Anders køre 6. hurtigste tid.
Mere rengøringsarbejde til mekanikerne, den ekstra oliebeholder viser ikke tegn på at have været i brug, og man begynder på fejlsøgningen på raceren.
Men endnu engang kan man konstatere at der ingen utætheder er på motoren, så som en sidste løsning vælger man at 'strippe' oliepinden fast, så den slet ikke kan bevæge sig.
I søndagens første heat, der blev afviklet på en regnvåd bane, gik det fint for Anders, problemet med oliespildet på motoren var tilsyneladende væk, og han kørte en placering som nummer syv hjem.
(Foto: Motorsporten.dk)
Men ved den efterfølgende tekniskekontrol af bilen, viser det sig at der var nogle bøsninger i fortøjet der var af et forkert materiale, og han fratages sin placering.
"Det er ærgerligt at miste sin placering på grund af et par bøsninger, som vi ikke var klar over ikke overholdt reglementet, men reglementet skal selvfølgelig overholdes" - udtalte en ærgerlig Anders Byriel efter første heat.
Igen kom de efterhånden hårdt prøvede mekanikere i Team Byriel Racing på arbejde, for da man ikke havde nogle andre bøsninger med, skulle der 'trylles', og det blev der.
Det blev familiebilen der måtte stå for, så her afmonterede man store dele af fortøjet, og flyttede disse dele over på raceren (og omvendt), så raceren kunne være køreklar til andet heat med de reglementerede dele monteret.
Anders kvitterede for mekanikernes slid ved at køre en 4. plads hjem i andet heat, og scorede dermed mange gode point til mesterskabet, hvor han nu ligger på en samlet 3. plads.
"Det var et fedt heat, jeg havde over flere omgange nogle fede og fair dueller med Lars Vendelbo. Det var rigtig racerløb, som det skal være når det er bedst! - udtalte Anders Byriel efter andet heat - "Det er nu trods alt sjovest når racerløb bliver afgjort ude på asfalten, og ikke inde i pitten."
(Foto: Motorsporten.dk)
Der er nu en længere sommerpause for Yokohama Cup kørerne, og denne vil Anders bruge på familien, der lige er blevet forøget med en datter. Hr. Nielsen
Læs mere om: 20/06/04 - Padborg Park - Yokohama Cup - DASU mesterskab |