De nederste 5 teams har alle med undtagelse af Minardi fået points i år. Det er det mest takket være et stort mandefald i Monaco og Williams og Toyotas diskvalifikationer i Canada at det er lykkedes. Men pointene er der og det giver optimisme og forhåbninger for de små teams alligevel. McLaren: For en gangs skyld lykkedes det for McLaren at få begge biler i mål. At det så blev til points for dem begge, er der ingen der beklager sig over. Man er tilsyneladende på rette vej. Det store problem i år har været Mercedes motorerne. Denne gang kunne de holde til målstregen og det er også hvad McLaren håber på denne gang. Skulle det kaste points af sig, tager man selvfølgelig imod dem med stor kyshånd. Og kan man overhale Sauber i regnskabet så man kommer i top 5 vil der sikkert være en stor glæde i det ellers udadtil humørforladte McLaren team. Jordan: Igen var Jordan teamet heldige og fik points. Det tager de selvfølgelig i mod med kyshånd. Giorgio Pantano er tilbage igen bag rattet efter at han måtte undvære det canadiske GP pga. manglende indbetaling for at få lov til at køre. Pantano har ikke kørt på banen før, men har været der som tilskuer. Hvis ikke omstændighederne tillader lignende ting, må Jordan håbe på regnvejr. Det er stort set eneste chance for at være med. Vejret har hidtil i denne uge været meget omskifteligt i og omkring Indianapolis, så måske. Nick Heidfeld har før scoret points her, og håber selvfølgelig på en gentagelse, men hvis holdbarheden og lovligheden holder hos konkurrenterne, skal han og Pantano nok ikke håbe på alt for meget. Teamet er i fuld gang med at klargøre bilerne til de første tests som starter fredag formiddag lokal tid. Toyota: Toyota var den anden synder i Canada og fik frataget da Mattas ellers fortjente indkørte points. Toyota viste sig at være temmelig godt kørende i Canada, og det håber man selvfølgelig på at kan forsætte på søndag. Det bliver Grand Prix nr. 150 for Olivier Panis. Sidste år klarede han at kvalificere sig som nr. 3, det gør han nok ikke i år, men der er kommet fart i Toyotaerne og måske i løbet at der kan komme points på tavlen. Toyota har gang i udviklingen og selv om der ikke de store ændringer på bilen til dette løb, så har teamet forberedt sig via adskillige simuleringer og håber at få det bedst mulige ud af løbet. Jaguar: Christian Klien har noget at gøre godt igen. Hans indsats i Canada var flyvende men absolut ikke imponerende. Det kostede en del skader på bilerne. Jaguar har faktisk sendt en del ting tilbage til fabrikken i Milton Keynes for at få dem enten repareret eller fået lavet nye. Alt disse ting samt nye komponenter er allerede sendt retur til Indianapolis Motor Speedway til teamet som her er i fuld gang med at klargøre bilerne til søndagens race. Jaguar regner med at skrue en lille smule op for downforcen i forhold til Canada, men igen, det er et kompromis, og det til dels op til kørerne at vælge hvad de vil køre med. Christian Klien får travlt. Han skal gøre skaden god igen og køre et modent løb, men han skal også lære en ny bane at kende. Måske han kan få lidt tips fra Bjørn Wirdheim der har kørt nogle omgange på banen sidste år i en Jordan. Minardi: Minardi har ikke gode erfaringer med Indianapolis. Bedste placering kom sidste år hvor Jos Verstappen kørte sig ind på en tiendeplads og med Kiesa på en elvteplads. Bruni kørte sidste år på banen i sin egenskab af testkører, mens Baumgartner ikke har været der før. Minardi ændrer en smule på setuppet men vil ellers køre med stort set de samme indstillinger som i Canada. Dons
Læs mere om: 20/06/04 - Indianapolis Motor Speedway - Formel 1 |