Allerede under warmup var der mange tilskuere der fik lidt kolde fødder på teamets vegne, da Nasamax DM139 Judd V10 bilen kørt tør ude på banen, men det var helt planlagt fra teamets side. De havde tanket bilen helt op og så skulle der ellers bare køres race pace, og så kunne man se hvor langt de kunne komme på en tankfuld Bio Ethanol. Det blev til 12 omgange og en sjat, men så var de så kloge i det grønne team.
Så kom løbet i gang og allerede inden for de første par timer blev de ram af et par uheld. Først en punktering på venstre baghjul, derefter et problem med gearskiftet og til sidst fejltænding på motoren. Det sidste kostede mekanikerne 45 minutter at reparere, da man valgte at udskifte ledningsnettet på bilen. Det viste sig desværre at det ikke havde løst problemet, for der var stadig fejltænding.
(Foto: Nasamax)
Teamet kørte dog ud med bilen, men tiderne var selvsagt ikke så gode som man kunne ønske sig. De lå imellem 3:43 og 3:46
Klokken 22 besøger Jesper igen Nasamax teamet, hvor man stadig knokler på at finde en løsning på fejltændingsproblemet. Bilen har efterhånden fået skifte alt sin elektronik, men fejltændinger er der bare stadig.
(Foto: Nasamax)
Natten igennem køre bilen nogenlunde stabilt, og fejltændingen kommer og går med mellemrum.
Klokken 9 søndag formiddag, intensiveres dramatikken da starteren på bilen ikke virker efter et pitstop, men holdet får løst problemet, og bilen kommer i gang igen. Samtidig forsøger man endnu engang at gøre noget ved fejltændingen, men uden det store held.
Teamet er også ved at blive lidt frustrerede fordi de bruger for meget tid på små fejl på bilen, og samtidig ser de at deres håb om en samlet 10. plads smuldre.
Klokken 13 besøger Jesper teamet for sidste gang, og her vejre man mildere vinde. Bilen har ikke så meget fejltænding mere, og nu ham man besluttet at sætte tempoet lidt ned for at skåne bilen, og for at få den igennem løbet.
Klokken 16 køre Robbie Stirling, Nasamax DM139 Judd V10 over målstregen, og teamet kommer igennemløpå en respektabel 17. plads.
Nasamax teamet er hermed det første tem i Le Mans historien der kommer igennem løbet, med en ikke benzindreven bil. Samtidig er den første LMP1(2004 reglerne) der kommer igennem Le Mans.
Herfra skal der lyde en varm tak til Team Nasamax som bød vores mand i marken indenfor, og vi glæder os til at komme igen næste år. Vejgaard
Læs mere om: 13/06/04 - Le Mans - Le Mans |