"Den er død, og vi laver den igen til i morgen," lovede en dybt skuffet DTC-mester efter tidtagningen. "Jeg ved ikke rigtigt, hvad der sker, når en motor brækker sig, men der var ikke nogen egentlig advarsel. Den trak ikke ordentlig, og så brækkede den sig."
I første omgang lignede det en eksploderet motor, og det troede Jan Magnussen også selv. Men efter at mekanikerne hos Peugeot Statoil Motorsport havde fået set nærmere på bilen, kunne man konstatere, at koblingsproblemer havde fremkaldt situationen. Men inden han måtte parkere bilen, havde Big Mag dog nået at sætte en tid, der var god nok til at kvalificere sig til Super Pole-konkurrencen, som søndag middag skal bestemme de første 12 startpositioner på gridden til pre-finalen.
Jan Magnussen kom med i Super Pole tords et dramatisk udseende uheld (Foto: Birger Vilén)
"Vi skal lige have bilen til at styre rigtigt," sagde Jan Magnussen videre. "Vi kører med et set-up, som har virket i Europa, og som vi ville prøve herhjemme. Vi troede måske, at det kunne give os lidt herhjemme, men det er drastisk anderledes. Det laver vi nok også om. Opvarmningen i morgen vil give os en god indikation af, om vi skal kæmpe om pole position, eller om vi skal prøve at placere os strategisk korrekt til finalen."
Jan Magnussens problemer betød, at Martin Jensen, Albertslund, blev bedste Peugeot-kører i tidtagningen, hvor den unge sjællænder endte som kødet i en Toyota-sandwich mellem Jens Edman, Sverige, og Henrik Lundgaard, Hedensted.
"Jeg er kanonglad for, at vores team kvalificerer sig som etter og treer, når vi har 20 kg ballast med om bord, men det ser så ud til, at tingene fungerer," sagde Henrik Lundgaard efter tidtagningen. "Jeg kæmpede lidt i første del af tidtagningen, hvor jeg ikke rigtigt kunne få noget bid. Jeg kørte ind og satte to andre dæk på, og så var biddet der, så der er noget, vi skal have analyseret. Men vi kan ikke være andet end yderst tilfreds."
For første gang i sin karriere som banekører har den tidligere rally-Europamester en mesterskabsføring i Danish Touringcar Championship at forsvare.
"Det er dét, det drejer sig om. Ikke kun at forsvare, men også at forøge," fortsætter Toyota-køreren, som endnu har sæsonens første sejr til gode. "Det drejer sig simpelthen om at få så mange points som muligt, og vi ved, at startpositionen bliver meget afgørende. Der bliver én omgang i morgen i Super Pole, som bliver virkelig afgørende."
Korte fakta
De ti første i lørdagens tidtagning sluttede indenfor otte tiendedele af et sekund.
Med niendehurtigste omgang blev Michael Carlsen, Vissenbjerg, bedste privatkører, og sammen med Jesper Sylvest, Jægerspris, var han den eneste privatkører, som kvalificerede sig til søndagens Super Pole.
Den hidtil så uheldige Jørgen Weinreich, Hammel, deltog for første gang i år i en tidtagning, hvor han blev nummer 17 i sin nye Toyota Corolla T-Sport.
Af feltets 22 kørere var John Hansen, Kruså, den eneste, som ikke blev noteret for en tid p.g.a. motorproblemer. Læs mere om: 06/06/04 - Jyllandsringen - DTC weekend |