Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel Renault 2000 Tyskland

Jesper Wulff Laursen fortrængt fra førstepladsen

FR 2000 DE 
03/06/04 

Formula Renault 2000 Tyskland- i det tyske mesterskab
Som følge af manglende deltagelse i Padborg blev Jesper Wulff Laursen fortrængt fra føringen i Scandinavian Formula Renault Cup, og det kunne jo ikke være anderledes i den aktuelle situation hvor Jesper og Team Aarhus Racing har valgt at satse på det åbne tyske Formel Renault Mesterskab. Der er ikke tvivl om at Jesper gerne kørte alle løb i Scandinavian Formula Renault Cup; men de aktuelle resourser er der behov for i det tyske, og de rækker ikke til deltagelse i begge mesterskabs serier.
 

Efter første løbs weekend i det tyske Formel Renault Mesterskab hvor Jesper tog føringen i mesterskabet. De tyske medier skrevet at Jesper trak de kendte kører rundt ved næsen. Team Aarhus Racing og Jesper var underdogs før starten på sæsonen; men Jesper markerede sig fra starten i serien, og dem der ikke allerede havde bemærket den hurtige dansker til den officielle test to uger før husker ham nu. I Assen, Holland skulle Jesper så forsvarer føring i mesterskabet sidste weekend, og det blev en særdeles vanskelig opgave for Jesper, hvor oddsene ikke sad på Jespers hænder.

Planlagt træning aflyst

Torsdag er der normalt træning forud for de tyske løb i serien; men i Holland har de som i Danmark vanskeligt ved at få tilladelse til træning på banerne, og det betød at de 3 timers træning før løbet blev reduceret til 20 min. warm-up fredag før tidtagning. For Jesper var det et slag i ansigtet, for han var én af de få køre, der ikke havde deltaget i den to dags test der blev afviklet i april. Dengang valgte Jesper og Teamet en test i Frankrig frem for testen i Assen, for man skønnede at de 3 timers test inden løbet var tilstrækkelig forberedelse for Jesper.

Med 20 min. warm-up på en helt ny bane i selskab med de bedste kører i klasse, det var helt sikker en stor udfordring Jesper og teamet. Jespers tider var tilfredsstillende set i relation til bilens set-up ikke var tilpasset banen, Jespers tider placerede ham som nr. 16 af 25 kører, og 1,6 sek. efter den hurtigste. Det var vi alle tilfredse med, for banen adskiller sig fra de baner vi tidligere har kørt på. Assen er 3881 m lang og regnes for én af de hurtigste baner, med en gennemsnits fart på ca. 180 km/t i Formel Renault.

2 x tidtagning

Tidtagning på nye dæk var igen en udfordring for alle. Under warm-up skulle der benyttes gl. dæk efter reglerne. På fjerde omgang kørte Jesper på en tid der placerede ham på syvende bedste tid i den første tidtagning, flot kørt af Jesper på en ny bane.

I de 10 minutters pause inden andet tidtagning blev der foretaget nogle justeringer på bilen, bl.a. for at forbedre luftmodstanden på bilen på den hurtige bane. Jesper kørte anden tidtagning på tiende bedste tid, og kørte på næsten samme tid som i første; men dog 3/100 sek. langsommere end i første tidtagning. Ændringen på bilen gjorde den mindre stabil og det forbedrede ikke som ventet topfarten, så Jesper kunne ikke forbedre tiden i forhold til første tidtagning, hvorimod nogle af konkurrenterne kunne forbedre deres tider, ærgerligt; men det er hvad der sker når tiden ikke er til at gøre det bedre. Alt i alt kunne vi kun være tilfreds med de start placeringer Jesper havde opnået her.

Første løb

Lørdag kl. 12:00 første løb, efter nogle regnbyger i løbet af natten var der nu tør, men der var fortsat overskyet en time før da Jespers bil skulle møde i parc-ferm, for at få monteret hjul til løbet. I det Tyske mesterskab har man lavet en regel, der betyder at de ti bedste i mesterskabet skal montere hjul under parc-ferm, for at undgå snyd med dækkene, det betyder at løbsledelsen opbevare hjulene indtil de skal monteres. Inden løbet startede kom solen igennem skyerne, og det var for sent at efter justere dæk tryk i forhold hertil, trykket var dog OK hvis solen igen forsvandt.

Jesper skulle starte fra en 7. plads på gridden i et felt med 25 biler. Jesper fik en god start og lå umiddelbart til at tage et par pladser; men blev lukket inde bag en gruppe langsomme biler i inderbanen, og det betød at bilerne i yderbanen kørte forbi, resultatet blev at Jesper lå på en 10. plads efter første sving efter starten. Bag Jesper og feltet holdt der to biler totalt skadede. Årsagen var at den ene kørers motor var gået i stå under starten, og de tre første biler direkte bag ham havde fundet en vej forbi hans bil; men den fjerde som kom hurtigt bagfra kørte direkte op bag i hans hækvinge, fortsatte op over bilen og fløj til venstre ud i græs rabatten, bilen der blev påkørt bagfra fløj frem og derefter til venstre ind tværs over banen, for at ramme Team Aarhus Racings Tjekkiske kører Milan, herved mistede Milan hele fronten på Denver raceren, ærgerligt for Milan.

Løbet fortsatte i mere end 10 minutter efter Safety-Car. Efter løbet blev givet frit avancerede Jesper to pladser på første omgang og lå nu bag Frank Kechele to omgange, hvorefter Jesper udbremsede Kechele på vej ind i en hurtig chikane inden publikums langsiden, det var en kanon flot overhaling hvor Kechele ikke havde ventet et forsøg fra Jesper. Nu lå Jesper på 7. pladsen indtil 3 omgange før mål, hvor Jespers dæk blev for varme og han tabte fart. Kechele kom først forbi, og på sidste omgang var Jesper nød til at vige pladsen for yderligere to kører. Jesper kørte i mål på en lidt skuffende 10. plads; men efter 20 minutters træning på en ny bane er det ikke let at finde et optimalt race setup. Under de givende omstændigheder kan Jesper og teamet kun være godt tilfreds med resultatet.

De to kører som fik total skadede bilerne under starten, Bruno Fehner, Tyskland og Miikka Honkanen, Finland slap helt uskadte fra det dramatiske uheld; men skaderne på bilerne var meget omfattende, og begge kører udeblev fra starten søndag.

Andet løb

Søndag - Formel Renault skulle kører løb kl. 14.25 og begge deltagende biler fra Team Aarhus Racing var klar til start.

Jesper fik en kanon god start og avancerede tre pladser inden første sving, hvor Jesper kom flot ud først i en klump og trak hurtigt fra de bagved liggende biler, og det lykkedes hurtigt Jesper at overhale den næste kører, nu lå Jesper på en sjette plads med lidt afstand op til den forreste gruppe af kører i feltet, efter tre - fire omgange var Jesper ved at ha' kontakt til fører gruppen, og han havde lagt stor afstand ned til forfølgerne. Pludselig midt i løbet blev Jespers bremser dårligere og dårligere, og Jesper tabte tid på grund af nedsat bremse effekt, og Jespers omgangs tider faldt med mere end 1 sekund. Det blev næsten for spændende mod slutningen af løbet, hvor Jesper kæmpede med indbremsning i de hurtige sving, for samtidig at placere sig strategisk rigtigt så det dermed blev vanskeligere for konkurrenterne at komme forbi. Det lykkedes fire kører at komme forbi Jesper inden mål, og Jesper kørte skuffet bilen ind i parc-ferm. Resultatet blev endnu en 10 plads i søndagens løb, og mekanikerne må ligge ryg til de mekaniske problemer på bilen, ærgerligt for Jesper som ellers kørte et kanon flot løb.

Milan startede som nr. 25 og avancerede to - tre pladser på første omgang. Milan havde fundet god fart i bilen og avancerede løbet igennem flere pladser. Milan sluttede på en meget tilfredsstillende 18 plads.

Kasper Andersen fra Team Formula Sport kørte også et flot løb søndag i Assen. Kasper var avanceret fra en 20. plads til en 14. plads indtil få omgange før mål, hvor han blev påkørt af en lidt for ivrig konkurrent, resultatet af denne påkørsel blev at Kasper ufrivilligt måtte en tur ud i gruset, hvor han flot fik rettet bilen op og kom på banen igen for at slutte på en 20. plads.

Mesterskabs stilling

1. Scott Speed, USA - 83 point
2. Pekka Saarinen, Finland - 74 point
3. Pascal Kochem, Tyskland - 69 point
6. Jesper Wulff Laursen, Danmark - 57 point
10. Frank Kechele, Tyskland - 42 point
17. Steffen Möller, Danmark - 21 point
20. Kasper Andersen, Danmark - 18 point
25. Milan Matejcek, Tjekkiet - 3 point


Team Aarhus Racing
www.tar.dk

Læs mere om:
  • 23/05/04 - Assen - FR 2000 DE
  •