Trulli kørte, som en af de få, et fejlfrit løb og blev fortjent belønnet for sin indsats. Jenson Button halede ellers snøren kraftigt mod slutningen, men et egentligt angreb blev det aldrig til.
På papiret lyder det måske lidt kedeligt at de to første fra kvalifikationen slutter løbet i samme rækkefølge, men kedeligt var det overhovedet ikke. Monaco hiver en gang imellem et fremragende løb op af hatten, og det her var et af dem. To gange var der safety-car på banen, og to gange skete der dramatiske og væsentlige uheld i den sidste del af tunnelen.
Det første store uheld kom tidligt i løbet, da Satos motor gik op i røg. Japaneren havde ellers lavet en fantastisk start og havde kæmpet sig op på 4. pladsen ved at skyde ind imellem de to Ferrarier. Men allerede på anden omgang kunne man se en blå røg når han skiftede gear, og få hundrede meter senere kom der en tyk hvid røg ud af Satos bil, en røg der fyldte hele banen. De bagvedkørende sagtnede farten og i forvirringen ramlede Fisichella ind i Coulthards bagende og forsøgt at slå en saltomotale over skottens McLaren. Helt gennemført blev den dog ikke, da Fisichella endte på siden tiltende over autoværnet. Heldigvis kunne han selv gå fra stedet, men oprydningen tog nogle omgange, hvor løbet naturligvis var neutraliseret bag safety-car'en.
Anden gang der kom safety-car på banen var midtvejs i løbet, da Trulli og Alonso lå i front og så ud som om de havde løbet under kontrol. Bag dem lå Button foran Schumacher. På vej gennem tunnelen skulle Alonso overhale Ralf Schumacher med en omgang. Hvad der præcist skete kan være svært at afgøre, men Alonso ramte ind i autoværnet og smadrede sin Renault racer. Tydeligt var det at spanieren ikke var imponeret af Ralf Schumacher, som han formåede at give fingeren, endnu mens hans ramponerede Renault snurrede rundt. Alonso mente bagefter at Ralf skulle have lukket ham forbi tidligere og at han øgede farten da Alonso var på siden af ham. Fra tv-billederne virkedede det mere som om Alonso slet og ret lavede en fejl.
Da safety-car'en kom ud på banen benyttede både Jenson Button og Jarno Trulli chancen til at lave deres andet pitstop. Det betød at Michael Schumacher kom i front for løbet. Og så tog dramatikken for alvor fart. På den sidste omgang inden safety-car'en kørte ind igen, ramlede Michael Schumacher og Juan Pablo Montoya sammen i tunnelen. Columbianeren var ellers en omgang efter Schumacher. Igen hvad der skete kan være svært at afgøre. I skrivende stund sidder de to herrer til samtaler med løbsledelsen. Det så ud som at Schumacher bremsede hårdt og Montoya prøvede at komme forbi på indersiden, for at undgå at ramme ham. Men det lykkedes ikke og Schumacher ramte ind i autoværnet og fik smadret både næsen og hjulophænget.
Løbet var herefter en kamp mellem Trulli og Button. Rubens Barrichello var en ganske distanceret 3. plads, mens 4. pladsen blev indtaget af Montoya, der jo var en omgang efter. Blandt de første fire skete der ikke yderligere forskydninger i resten af løbet. Massa kørte et ganske anonymt løb i sin Sauber, men på en dag hvor de fleste kom i fokus på grund af deres fejl, var anonymitet også en dyd. Cristiano da Matta lå ellers til en 5. plads, men måtte en tur gennem pitten som straf for en forseelse.
Den anden Toyota, med Olivier Panis kom også hjem, som nr. 8 og dermed fik begge de japanske biler point i dag. Mellem de to Toyota racere lå Nick Heidfeld i sin gule Jordan. Han havde, ligesom Massa, kørt et anonymt løb. Dog var han kommet lidt i fokus da han på et tidspunkt lå foran Montoya i flere omgange. Selvom columbianeren mange gange prøvede, kunne han ikke finde en vej forbi Heidfeld, førend tyskeren lavede en fejl på vej ned mod hårnålen.
De to McLaren racerere havde alligevel ikke nogen god dag, selvom de havde leveret en fornuftig indsats i tidkørslen. Coulthards bil overlevede ikke Fisichellas saltomotale forsøg, og Raikkonnen udgik med tekniske problemer fra noget der ellers kunne have lignet en fornuftig placering.
Alt i alt blev det et ganske underholdende løb med masser af dramatik, specielt i forhold til hvad vi har været spist af med i resten af sæsonen. Og som sagt, var det en fortjent sejr til Trulli.
Læs også:
23.05.2004 - Monaco GP - løbsresultat Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: 23/05/04 - Monte Carlo - Formel 1 |