Allerede inden søndagens løb, var den store Yokohama Cup præget af drama. I lørdagens afsluttende tidtagning mistede Jesper Carlsen motoren i sin Flemming Schantz-Peugeot. Hjemme i Varde ventede en ny, som der imidlertid ikke var tid til at få effektmålt, hvilket senere viste sig at være fatalt.
Også Kim Lund Johansen og Kim Holmgaard var i krig om lørdagen - med hinanden! For enden af langsiden ramte Holmgaard Kim Lund, med omfattende skader på fronten af Holmgaards Seat, mens Renault'en tilsyneladende ikke havde lidt overlast. Mens Kim Holmgaard måtte pakke sammen for resten af weekenden, måtte Kim Lund en tur i byen for at få rettet bagakslen nogenlunde ud. Selv om bilen ikke var optimal til søndagens løb, så var han trods alt med.
De første meter var Kim Lund Johansens... (Foto: Motorsporten.dk)
1. heat
Fra anden startrække skyder Kim Lund Johansen kraftigt frem på de første meter, men må overlade føringen til pole-mand David Falch, der er fulgt af Klaus Verner og Søren B. Mortensen. De to sidstnævnte kolliderer i svinget før målstregen (få hundrede meter inde i løbet), med det resultat at Mortensen må trække sig med et bukket højre forhjulsophæng. Verner kan fortsætte, men stærkt forsinket.
...men allerede i første sving var David Falch i front og blev der. (Foto: Motorsporten.dk)
Allerede på første omgang grundligger David Falch sin sejr, ved at trække fra feltet, der nu er anført af Jesper Carlsen. Kim Lund, Jesper Sally Pedersen, Lars Vendelbo, Anders Byriel og Michael Skipper Pedersen følger på de næste pladser.
Over de næste par omgange må den sæsondebuterende Sally holde for. Vendelbo og Byriel kommer hurtigt forbi og efter et par omgange har Klaus Verner, der har fået Skipper på krogen, genvundet så meget terræn at han kan overhale Jesper Sally, der nu er på 8. pladsen.
Allerede midt i løbet er de forreste positioner ved at være afgjort. David Falch er urørlig på førstepladsen, mens der er tæt kamp om andenpladsen. Jesper Carlsen forsvarer sig bravt mod Kim Lund Johansen, der dog ikke kommer forbi, men trods alt sætter ny banerekord i forsøget.
Lars Vendelbo følger et stykke efter på fjerdepladsen foran teamkammeraten Klaus Verner på femtetpladsen.
Anders Byriel ligger til sjettepladsen, men varmen er ved at tage livet af feltets tungeste bil, der kommer i kamp med den letteste. Michael Skippers Ford Puma må veje omkring 300 kg mindre end Byriels Volvo, så på næstsidste omgang sikrer Skipper sig sjettepladsen, mens Byriel bliver syver.
Jesper Sally holder 8. pladsen, men har fået Rene Hoff i hælene mod slutningen, mens Ole Luton, Flemming Schantz og Kaj Verner Randrup slutter feltet af. Sidstnævnte gør i øvrigt come-back i klassen, med Jørgen Ladefogeds Audi A3, efter en sæson i Saxo Cup'en.
Resultatet af 1. heat
|
pos. | grid | # | kører | mærke | omg. | tid | point |
|
1. | 1. | 3 | David Falch | Peugeot 307 | 10 | 12:08.854 | 30 |
2. | 4. | 69 | Jesper Carlsen | Peugeot 206 | 10 | 12:10.780 | 25 |
3. | 2. | 41 | Kim Lund Johansen | Renault Mégane | 10 | 12:11.393 | 22 |
4. | 6. | 2 | Lars Vendelbo | Peugeot 307 | 10 | 12:14.345 | 20 |
5. | 3. | 4 | Klaus Verner | Peugeot 307 | 10 | 12:19.768 | 18 |
6. | 8. | 17 | Michael Skipper Pedersen | Ford Puma | 10 | 12:23.026 | 16 |
7. | 9. | 8 | Anders Byriel | Volvo S40 | 10 | 12:24.338 | 14 |
8. | 10. | 25 | Jesper Sally Pedersen | Peugeot 206 | 10 | 12:31.154 | 13 |
9. | 11. | 35 | Rene Hoff | Peugeot 206 | 10 | 12:31.728 | 12 |
10. | 14. | 55 | Ole Luton | Skoda Octavia | 10 | 12:35.254 | 11 |
11. | 12. | 12 | Flemming Schantz | Peugeot 206 | 10 | 12:36.000 | 10 |
12. | 15. | 33 | Kaj Verner Randrup | Audi A3 | 10 | 12:40.524 | 9 |
NC | 5. | 9 | Søren B. Mortensen | Peugeot 206 | 0 | 0:00.000 | 0 |
DNS | 13. | 28 | Kent Iversen | Peugeot 206 | - | - | - |
DNS | 7. | 13 | Kim Holmgaard | Seat Ibiza | - | - | - |
DNS | 16. | 44 | Klas Høj | Peugeot 307 | - | - | - |
|
Hurtigste omgang kørt af #41 Kim Lund Johansen i 1:10,191 på 8. omgang = ny banerekord.
Lap-chart for 1. heat
|
pos. | kører | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
|
1. | David Falch | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
2. | Kim Lund Johansen | 41 | 69 | 41 | 69 | 69 | 69 | 69 | 69 | 69 | 69 | 69 |
3. | Klaus Verner | 4 | 41 | 69 | 41 | 41 | 41 | 41 | 41 | 41 | 41 | 41 |
4. | Jesper Carlsen | 69 | 25 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
5. | Søren B. Mortensen | 9 | 2 | 8 | 8 | 8 | 8 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
6. | Lars Vendelbo | 2 | 8 | 25 | 25 | 4 | 4 | 8 | 8 | 8 | 17 | 17 |
7. | Kim Holmgaard | 13 | 17 | 17 | 4 | 17 | 17 | 17 | 17 | 17 | 8 | 8 |
8. | Michael Skipper Pedersen | 17 | 4 | 4 | 17 | 25 | 25 | 25 | 25 | 25 | 25 | 25 |
9. | Anders Byriel | 8 | 55 | 55 | 55 | 55 | 55 | 55 | 55 | 55 | 35 | 35 |
10. | Jesper Sally Pedersen | 25 | 12 | 12 | 35 | 35 | 35 | 35 | 35 | 35 | 55 | 55 |
11. | Rene Hoff | 35 | 35 | 35 | 12 | 12 | 12 | 12 | 12 | 12 | 12 | 12 |
12. | Flemming Schantz | 12 | 33 | 33 | 33 | 33 | 33 | 33 | 33 | 33 | 33 | 33 |
13. | Kent Iversen | 28 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
14. | Ole Luton | 55 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
15. | Kaj Verner Randrup | 33 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
16. | Klas Høj | 44 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
|
2. heat
Denne gang starter Klaus Verner forrest, og atter engang er Kim Lund Johansen fremme på andenpladsen. En hurtigstartende Jesper Carlsen presser sig op på indersiden af David Falch på tredjepladsen, men må tage græsrabatten i brug.
Endnu værre går det den følgende omgang, da Falch og Kim Lund kolliderer for enden af langsiden. Sammenstødet er voldsomt nok til at motorophænget på begge biler bliver beskadiget. Falch kan fortsætte for stærkt nedsat kraft, mens Kim Lund må finde et sted at parkere efter en generel hård medfart over hele weekenden.
Det er blevet tid til en Safety Car-periode, da et par biler fra den lille klasse er parkeret i Poetzsch-sandkassen. Efter et par omgange bliver løbet frigivet med Klaus Verner foran David Falch, Jesper Carlsen, Anders Byriel, Lars Vendelbo, Søren B. Mortensen, Jesper Sally Pedersen, Flemming Schantz, Ole Luton, Rene Hoff, Michael Skipper Pedersen og Kaj Verner Randrup.
Mens Klaus Verner sprinter af sted ved re-starten, nærmest kravler David Falch sig af sted. Det koster Jesper Carlsen, der hurtigt overtager andenpladsen, en del tid i forhold til Verner, der ikke siden lader sig hente på vej mod sejren. Kort efter kan også Lars Vendelbo og Anders Byriel passere den sårede Peugeot, men det foregår i en gul flagzone! Efterfølgende bliver begge kørere idømt 20 sekunders straf, men efter lidt konferering med dommerne og David Falch, som vinkede de to forbi, kan Vendelbo og Byriel atter indtage deres respektive placeringer som nummer to og tre i det endelige resultat!
Anders Byriel er her kommet foran Lars Vendelbo. (Foto: Motorsporten.dk)
Jesper Carlsen krydser ganske vist målstregen som toer, men den obligatoriske effektmåling efter løbet viser for meget effekt, hvilket koster ikke bare andenpladsen, men samtlige indkørte point i denne sæson. Surt show for et team der ellers havde gjort en stor indsats for overhovedet at være med om søndagen.
Samme skæbne overgår i øvrigt Jesper Sally Pedersen, der ellers kommer i mål som sjette mand.
Søren B. Mortensen for oprejsning for første heats skuffelser med fjerdepladsen foran Flemming Schantz' tilsvarende Peugeot 206 GTI. Schantz er tæt på at blive indhentet af Michael Skipper Pedersen mod slutningen, men holder sin pladsering. Rene Hoff, Kaj Verner Randrup og Ole Luton slutter på de næste pladser med få sekunders mellemrum, mens David Falch må tage til takke med 10. og sidstepladsen.
Resultatet af 2. heat
|
pos. | grid | # | kører | mærke | omg. | tid | point |
|
1. | 1. | 4 | Klaus Verner | Peugeot 307 | 10 | 13:33.441 | 30 |
DSQ | 5. | 69 | Jesper Carlsen | Peugeot 206 | 10 | 13:35.630 | 0 |
2. | 4. | 2 | Lars Vendelbo | Peugeot 307 | 10 | 13:38.358 | 25 |
3. | 8. | 8 | Anders Byriel | Volvo S40 | 10 | 13:43.358 | 22 |
4. | 10. | 9 | Søren B. Mortensen | Peugeot 206 | 10 | 13:44.716 | 20 |
DSQ | 7. | 25 | Jesper Sally Pedersen | Peugeot 206 | 10 | 13:45.930 | 0 |
5. | 9. | 12 | Flemming Schantz | Peugeot 206 | 10 | 13:49.254 | 18 |
6. | 6. | 17 | Michael Skipper Pedersen | Ford Puma | 10 | 13:49.531 | 16 |
7. | 11. | 35 | Rene Hoff | Peugeot 206 | 10 | 13:54.958 | 14 |
8. | 15. | 33 | Kaj Verner Randrup | Audi A3 | 10 | 13:56.302 | 13 |
9. | 12. | 55 | Ole Luton | Skoda Octavia | 10 | 13:58.184 | 12 |
10. | 3. | 3 | David Falch | Peugeot 307 | 10 | 14:05.522 | 11 |
NC | 2. | 41 | Kim Lund Johansen | Renault Mégane | 1 | 1:33.553 | 0 |
DNS | 13. | 28 | Kent Iversen | Peugeot 206 | - | - | - |
DNS | 14. | 13 | Kim Holmgaard | Seat Ibiza | - | - | - |
DNS | 16. | 44 | Klas Høj | Peugeot 307 | - | - | - |
|
Hurtigste omgang kørt af #10 Michael Skipper Pedersen i 1:10,249 på 10. omgang.
Lap-chart for 2. heat
|
pos. | kører | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
|
1. | Klaus Verner | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
2. | Kim Lund Johansen | 41 | 3 | 3 | 3 | 3 | 69 | 69 | 69 | 69 | 69 | 69 |
3. | David Falch | 3 | 41 | 69 | 69 | 69 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
4. | Lars Vendelbo | 2 | 2 | 8 | 8 | 8 | 8 | 8 | 8 | 8 | 8 | 8 |
5. | Jesper Carlsen | 69 | 69 | 2 | 2 | 2 | 9 | 9 | 9 | 9 | 9 | 9 |
6. | Michael Skipper Pedersen | 17 | 8 | 9 | 9 | 9 | 25 | 25 | 25 | 25 | 25 | 25 |
7. | Jesper Sally Pedersen | 25 | 9 | 25 | 25 | 25 | 3 | 12 | 12 | 12 | 12 | 12 |
8. | Anders Byriel | 8 | 25 | 12 | 12 | 12 | 12 | 3 | 17 | 17 | 17 | 17 |
9. | Flemming Schantz | 12 | 12 | 55 | 55 | 55 | 55 | 55 | 55 | 55 | 35 | 35 |
10. | Søren B. Mortensen | 9 | 55 | 35 | 35 | 35 | 35 | 17 | 35 | 35 | 33 | 33 |
11. | Rene Hoff | 35 | 17 | 17 | 17 | 17 | 17 | 35 | 33 | 33 | 55 | 55 |
12. | Ole Luton | 55 | 35 | 33 | 33 | 33 | 33 | 33 | 3 | 3 | 3 | 3 |
13. | Kent Iversen | 28 | 33 | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
14. | Kim Holmgaard | 13 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
15. | Kaj Verner Randrup | 33 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
16. | Klas Høj | 44 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
|
Ny mesterskabsfører Klaus Verner med mærker efter Søren B. Mortensens 206'er. (Foto: Motorsporten.dk)
Pointstillingen
De tre VM Zink Umicore-kørere Klaus Verner (98 point), David Falch (93 point) og Lars Vendelbo (87 point) har lagt beslag på de tre første pladser i spidsen af mesterskabet efter fire afdelinger. Anders Byriel er fjerdemand med 70 point, mens Flemming Schantz, efter stabil indsats, er femmer med 53 point. 18 af 20 kørere har foreløbig scoret point i denne sæson.
Jesper O. Hansen Læs mere om: 16/05/04 - Padborg Park - Yokohama Cup - DASU mesterskab |