Turen videre sydover gennem Frankrig var barsk, der var ikke planlagt overnatning, man skulle køre hele tiden. Lars og Arne kørte tid ind, så det var muligt at få et kvarters søvn hist og her. De nåede til Vals Les Bains til tiden og uden fejlkørsel. Men det var en meget lang nat.
Efter ½ times pause startede første etape. Team Bækkelund/Pagh kom til den første kontrol til tiden, men de måtte hænge godt i for ikke at komme for sent. Teamet blev godt hjulpet af deres pigdæk. Den første sekund etape gik op ad bakke i sne og is og deres Good-year pig dæk kom til sin ret.
Der skulle hænges i for at nå det og op ad bakke overhalede teamet 5 andre teams som var i store problemer grundet underlaget. Teamet er kommet igennem den første etape fra Vals Les Bains og tilbage til Vals Les Bains uden at lave fejl.
Der er dog kørerne imellem stor usikkerhed og tvivl om de mål der er opgivet fra løbsledelsens side. De passer tilsyneladende ikke. Alle er derfor usikre og ved ikke helt hvordan det er gået for dem.
At det ikke er det bare sjov fandt start nr. 4 ud af. Han var ved at køre ind i en klippe, men slap med en snurretur og holdt ved kanten med udsigt ud over klippesiden. Fronten tog lidt skade af mødet med klippevæggen - men de fortsætter.
Lars og Arne oplevede også at start nr. 124 pressede bilen eller chaufføren mere end evnerne rakte til. Lars og Arne ville overhale fordi det ikke gik så stærkt, hvorefter nr. 124 gassede op for at være med, med det resultat at bilen gik rundt for ham på et meget spændende sted i et hårnålesving.
Så det kræver den allerstørste koncentration bare at komme igennem løbet, - at vinde kræver endnu flere heldige gennemkørsler inden for tiden.
Vejret er meget flot i Vals Les Bains høj sol og varme. "Der har været fantastisk mange mennesker ude og kigge, - det er en meget spændende oplevelse", siger Arne Pagh, som har store forventninger til resten af løbet.
Efter førstedagen ligger Otto og Britta Kristensen placeret som det bedste danske hold, hvilket er en utrolig flot præstation, idet de er af sted uden pig-dæk og hjælpevogn.
Hilmer Andersen og Henning Friborg har haft problemer med at deres benzinpumpe strejkede, men det har fået den lavet og er med endnu. Gamle rally-tricks kan altid bruges i en håndevending.
Henrik Clausen og Preben Sunke har haft problemer med at finde rundt, - men de er stadig i højt humør og er indstillet på at nå helt til Monaco.
Kaj Bertelsen og Erik Rasmussen har haft problemer med at komme op af bakkerne. Men er fortrøstningsfulde.
Lars Bækkelund og Arne Pagh Læs mere om: 05/02/04 - Monte Carlo - Historisk Rally |