Udenlandske kørere fra Norge, Sverige, Finland og Polen har valgt København som startby i det historiske Monte-Carlo rally på fredag.
Når løbet flages i gang kl. 15:30 fra Rådhuspladen, vil 13 ud af de 21 mandskaber, der starter fra København, være udlændinge.
Det formodet stærkeste hold er Rolf Lie og Tom A. Granli fra Norge. De har vundet mange fine placeringer i historiske løb med en MGB fra 1963, og de vandt desuden for tre år siden et stort rally i Norge for elbiler. Her stillede de op i en norsk produceret Kewet elbil. Med sig til København har de dog ikke en elbil, men en flot Porsche 911 T fra 1968. Tom Granli går for at være en særdeles erfaren kortlæser i historiske rallies.
Det i Tyskland bosiddende svenske hold Per Jonsson og Ulf Tingström er tilmeldt i en Aston Martin DB4 fra 1960. Dog ser det nu ud til, at de måske i sidste øjeblik i stedet vælger at køre i en DB5, bedre kendt som James Bond's bil i filmen "Goldfinger", der forleden blev vist i dansk TV.
Svenskeren Per Jonsson kommer enten til start i en Aston Martin DB4 eller i denne DB 5, bedre kendt som James Bond's bil i filmen "Goldfinger".
Fra Finland kommer Jan Enqvist og Vellimatti Honkanen i en Plymouth Barracuda S fra 1966, en af 1960'ernes hurtige superbiler fra U.S.A.
At man ikke behøver en muskelsvulmende bil for at køre historisk rally, det vidner specielt to af de deltagende biler om.
Fra Polen kommer Tomasz Osterloff og Maciej Peda i en FSO Syrena fra 1966. Peda ejer en større samling veteranbiler, og han har valgt den i Danmark næsten ukendte Syrena ud til løbet for at mindes mærkets sidste start i Monte-Carlo ralliet for præcis 40 år siden. Bilen havde oprindelig en lille trecylindret totaktsmotor leveret af Wartburg i det daværende DDR, men Syrena 104, som kom på markedet i 1965, fik en ny polskudviklet motor af samme type. Bilen var tænkt som en Folkevogn til østbloklandene, men blev aldrig nogen større succes. En Syrena fuldførte Monte-Carlo løbet som nr. 96 i 1961.
Bilens fører Tomasz Osterloff er tidligere Formel 3 kører og har i dag stor erfaring i historiske rallies.
Syrena er en totalt ukendt bil i Danmark, men var Polens bud på en østeuropæisk Folkevogn i 1960'erne. Tomasz Osterloff kører denne Syrena 104 fra 1966 i det historiske Monte-Carlo løb.
Norge sender en Saab 96 V4, som var mange danskeres foretrukne familiebil i 1960'erne. Det var en revolution, da totaktsmotoren blev udskiftet med en kraftig V4 motor leveret af Ford. Netop sådan en bil, bygget i 1969, stiller Knut Ulf Larsen og Arne Dolerud op med. De deltager i det historiske Monte-Carlo rally for femte gang.
Men er man mere til sporty biler, bør man lægge mærke til Aril Amundsen og Hagen Ansteins Ford Cortina Lotus Mk 2 fra 1970. Takket være sin Lotus-producerede motor med to overliggende knastaksler vandt den mange internationale motorløb. Det norske hold har tidligere deltaget med bilen i Rallye Monte-Carlo Historique.
Sådan husker vi den: En ægte Lotus-Cortina på vej over et fransk alpepas i snevejr for mere end 30 år siden. I dag køres bilen i historisk rally af nordmanden Aril Amundsen, her fanget under sidste års historiske Monte-Carlo løb.
Efter starten i København køres der specialetaper i de franske alper, og løbet slutter på onsdag i næste uge i Monaco. Læs mere om: 05/02/04 - Monte Carlo - Historisk Rally |