WRC 17/10/03
|
|
VM-rallyene falder tæt for tiden, og presset på kørerne er stort! Der er stadig 3 løb tilbage med 30 point at slås om, og hvis man skal gå helt ud i de teoretiske yderligheder, så kan hele 7 kørere faktisk nå at blive verdensmester. |
I praksis er det dog kun en lille håndfuld, som har en reel chance, og for hvert løb der bliver der sorteret en eller to fra.
Denne gang er det Petter Solberg og Markko Martin, som skal have et godt resultat med sig hjem, for at blive hængende i VM-kampen. De ligger i øjeblikket nummer 4 og 5, hhv. 9 og 14 point efter den førende Richard Burns, og med Sebastien Loeb og Carlos Sainz inde imellem kan de ikke regne med, at alle de foranliggende ikke scorer point.
Markko Martin har allerede vurderet, at hans VM-chancer er udspillet. Derfor mener han, at han lige så godt kan satse og gå efter sejren. At det så netop er det, der skal til for at holde ham i VM-kampen, er jo meget praktisk. Indtil videre har han lagt godt ud ved at være hurtigst af alle under torsdagens shakedown prøve. Bemærk iøvrigt billedet af Martins bil, som er taget i dag. Det er ikke to små drenge, som kører bilen! Kørerne sidder utroligt lavt i en rallyvogn i asfalttrim, og de har efterhånden næsten vanskeligt ved at se ud. Derfor har man været nødt til at flytte sidespejlene helt hen midt på døren - ellers kan køreren simpelthen ikke bruge dem.
Mens Markko Martin således er helt parat til starten i morgen, så ser det værre ud for Petter Solberg. Han fældede en elmast på shakedown-prøven, som måtte stoppes for at få bilen fjernet. Henrik fortæller fra Korsika, at Subaru-mekanikerne arbejder som vilde for at få bilen rettet op igen inden starten. Det er ikke nogen let opgave, så der bliver vist ikke megen søvn for dem i nat. Teamet har undersøgt forskellige andre muligheder, såsom at flyve en ny bil ind og Tommi Makinen tilbød sågar straks at Solberg kunne overtage hans bil. Men reglementet tillader ikke et skift af bil efter teknisk kontrol, så det ville kræve en dispensation at få lov til det. Noget som teamet naturligvis forsøger at få, men samtidigt sidder man ikke bare med hænderne i skødet og venter på afgørelsen. Læs mere om: 19/10/03 - Frankrig - WRC |