Der er tilmeldt 38 biler til dette løb, og de fordeler sig på 4 klasser LMP900-6, LMP675-6, GTS-7 og GT-19, og vi har desværre kun en dansk deltager i feltet, og det er Jan Magnussen som skal dele Prodrive Ferrari 550 Maranello raceren med David Brabham og Anthony Davidson
Den første 2-timers frie træning køres allerede onsdag fra klokken 12:20 lokal tid.
Herefter er der to gange 1-times og en 2-timers fri træning torsdag.
Fredag bliver det alvor efter en times fri træning, er det tid for kvalifikationen som køres fra klokken 14:20 lokal tid. Der er 20 minutters kvalifikation pr. klasse, lige som der er i alle andre ALMS løb.
Lørdagen byder på en halv times warm-up fra klokken 8:00 - 8:30 og selve løbet starter klokken 11:30 lokal tid.
LMP900 klassen byder igen på en Audi fight imellem Infineon Team Joest og Team ADT Champion Racing, her ud over er der 2 gange Riley & Scott MK III C og 2 gange Panoz LMP01. Riley & Scott og Panoz kommer til at kæmpe om 'best of the rest' pladsen i LMP900 klassen, for det er svært at se hvem der skulle kunne slå Audi'erne.
LMP675 klassen består af 4 Lola MG biler, en Pilbeam MP91 og en Welter/ Mazda.
Her er jeg ikke i tvivl om at Dyson Racing Team, Inc. vil trække det længste strå, med mindre teknikken svigter. Dyson Racing har enddog ved flere lejligheder vist at de kan drille de store LMP klasse, men jeg tror at de kommer til kort her på Road Atlanta, og de bør nok koncentrere sig om en klasse sejr.
GTS klassen er den mest spændende klasse set med danske øjne, for det er her Jan Magnussen kommer til start sammen med David Brabham og Anthony Davidson.
Den anden Prodrive racer køre i dette løb af Tomas Enge, Peter Kox og Alain Menu , hvilket er et meget stærkt hold.
Prodrive overrasker til dette sidste løb med at sætte en tredje bil ind og den skal køres af Frederic Dor, Jan Lammers og Jerome Policand, men kampen i GTS klassen kommer formodentligt igen til at stå imellem Corvette og Ferrari, og kigger du på Road Atlanta websiten vil du også se at det er her fokus ligger til den kommende weekend.
Jeg tror at banen ligger bedst til Ferrari, og at de derfor trækker det længste strå, men tør ikke spå om hvem af dem som kommer først over stregen.
GT klassen er igen fyldt op med Porsche 911 GT3 RS. Dog er der lidt afveksling, idet der er en enkelt BMW/E46 M3, en Panoz Esperante GT-LM / Elan og 4 Ferrari 360 Modena. Jeg er dog ikke i tvivl om at vi får endnu en Porsche sejr og jeg tror at Alex Job Racing vil cementere deres styrke ved at vinde løbet.
Koncentrere vi os et øjeblik om hvem der bliver den kommende ALMS mester skal vi nok kigge på Frank Biela og Marco Werner.
I LMP675 skal det gå meget galt hvis ikke Christopher Dyson skal bliver mester, da han er 20 point foran nummer 2 inden sidste afdeling.
I GTS klassen er det allerede sikkkert at Ron Fellows og Johnny O'Connell er mestre, men set i lyset af at Jan Magnussen har stået over i tre ALMS afdelinger er det meget godt klaret at han er nummer 6 i den samlede stilling, inden sidste afdeling.
GT klassen er også afgjort inden sidste afdeling og her er det ikke overraskende GT kongerne Sascha Maassen og Lucas Luhr som blev mestre.
Team mesterskabet, eller IMSA Cupen som den kaldes, føres af Infineon Team Joest i LMP9000 klassen, men Champion Racing har stadig en chance for at fravriste dem mesterskabet i sidste afdeling.
LMP675 klassen føres ikke overraskende af Dyson Racing Team, Inc. Med deres racer, med nummer 20, og det er mest sandsynligt at den bliver mester.
I GTS klassen er mesterskabet allerede vundet af Prodrive Ferrarien med nummer 80 inden dn sidste afdeling køres og GT klassen er ligeledes vundet af Risi Competizione.
Løbet køres som sagt på lørdag og det vil samtidig være det sidste ALMS løb under det nuværende reglement. Den kommende sæson vil byde på helt nye regler og der er mange rygter om hvem og hvad der kommer til start når vi igen blænder op for ALMS serien til foråret. Vejgaard
Læs mere om: 18/10/03 - Road Atlanta - ALMS |