"> Da søndagens Mini Le Mans var veloverstået, kunne vi derfor heller ikke dy os for at kikke lidt nærmere på løbsstatistikkerne for de tre biler fra Danish Touringcar Championship, som besatte de første tre pladser. Blot fire omgange adskilte de tre mandskaber ved mål, og regner man om, svarer det i tid til godt fire-et-halvt minut eller til mindre end ni kilometer, hvis man er mere til det. Men hvori opstod forskellen egentlig? Den første forklaring kom allerede søndag aften på www.dtc-net.dk. Her kunne vi referere John Nielsen, England, for, at en fejl i teamets taktik for startnummer 3 betød, at holdet måtte tage et ekstra pistop for at overholde reglementets krav om minimum seks pitstops à seks minutters varighed (hvor tiden til den såkaldte ud-omgang også tæller med). Kikker vi på de pitstop, som de tre bedste mandskaber havde, så vil vi nedenfor se, at den vindende bil med Jens Edman, Sverige, Jan Magnussen og Ronnie Bremer, England, var den eneste, som kunne nøjes med de seks obligatoriske pitstop (markeret med fed). Søsterbilen hos Peugeot Statoil Motorsport måtte således bruge to mere, mens den bedste bil fra Team Essex Invest altså måtte have et enkelt ekstra, da det tredje pitstop manglede 35 sekunder i at opfylde minimumskravet om de seks minutter. Pit stop nr. | Jan Magnussen Ronnie Bremer Jens Edman | Jens Møller Martin Pedersen Jesper Sylvest | John Nielsen Casper Elgaard H.K.H. prins Joachim | | | | | 1 | 6.26,610 | 6.07,236 | 6.13,446 | 2 | 6.17,652 | 6.10,985 | 6.16,089 | 3 | 6.05,398 | 6.07,229 | 5.25,789 | 4 | 6.29,721 | 6.59,649 | 6.03,388 | 5 | 6.45,852 | 3.05,184 | 6.33,760 | 6 | 6.08,557 | 6.56,508 | 6.29,429 | 7 | - | 6.34,254 | 6.24,027 | 8 | - | 2.19,753 | - |
Alle stop | 38.13,790 | 44.20,798 | 43,25,928 | Obligatoriske | 38.13,790 | 38.55,861 | 38.00,139 | Bonus | - | +2 omgange | +1 omgang |
Til gengæld var Team Essex Invests fjerde pitstop det, som kom tættest på de seks minutter, og ser man således kun på de obligatoriske pitstop, var det førende BMW-mandskab bedst. Samlet sluttede man 13,5 sekunder bedre end det senere vindende Peugeot-mandskab, der altså kunne nøjes med de seks obligatoriske stops. Det pitstop, der endte som ekstra for Team Essex Invest, blev registreret som 5.25,789, men stoppet kostede i realiteten kun 4 minutter og 17 sekunder, da teamet jo også blev godskrevet for den omgang, som blev registreret ved pitstoppet. Regner man de 4 minutter og 17 sekunder om til omgange på Padborg Park, ja, så kommer man meget tæt på de fire omgange, som H.K.H. prins Joachim, Møgeltønder, John Nielsen, England, og Casper Elgaard, Århus, var bag den vindende bil. Ved det ternede flag havde Peugeots vindertrio fire omgange og et halvt minuts forspring til BMWen på tredjepladsen, så hvorfor rakte de hypotetiske 4 minutter og 17 sekunder alligevel ikke til at kunne lukke hullet på papiret? Ja, her kan der være flere forklaringer. Én forklaring er, at der udover det faktiske tidsforbrug ved et pitstop, også går ekstra tid med at komme ind i selve pitten. Dette kan godt tage mellem 10 og 15 sekunder, da pitindkørslen på Padborg Park er meget lang, og derfor kostede det ekstra pitstop Essex-BMWen dyrt i mere end én forstand. En anden forklaring er så den fart, som bilerne havde på banen i deres stints (køretiden mellem to pitstops). Og kikker man på oversigten nedenfor, overrasker den anden bil fra Peugeot Statoil Motorsport med Jens Møller, Ikast, Martin Pedersen, Køge, og Jesper Sylvest, Jægerspris, positivt. Godt nok kunne bilens gennemsnitlige omgangstider i de første stints ikke matche Essex-BMWens, men de var både bedre og på højde med søsterbilen fra Peugeot Statoil Motorsport. Midtvejs i løbet var de gennemsnitlige omgangstider generelt højere for alle tre teams. Dette skyldtes både to regnbyger og de to perioder med sikkerhedsbil, som prægede løbets tredje time. Stint nr. | Jan Magnussen Ronnie Bremer Jens Edman | Jens Møller Martin Pedersen Jesper Sylvest | John Nielsen Casper Elgaard H.K.H. prins Joachim | | | | | | | | | Omg. | Gns.omg. | Omg. | Gns.omg. | Omg. | Gns.omg. | | | | | | | | 1 | 8 | 1.09,147 | 24 | 1.07,725 | 32 | 1.07,390 | 2 | 38 | 1.08,211 | 23 | 1.08,873 | 29 | 1.07,989 | 3 | 24 | 1.11,414 | 17 | 1.12,948 | 31 | 1.08,743 | 4 | 21 | 1.07,284 | 27 | 1.08,358 | 1 | 2.28,611 | 5 | 27 | 1.16,666 | 4 | 1.18,904 | 5 | 1.23,456 | 6 | 26 | 1.15,297 | 23 | 1.17,658 | 16 | 1.22,536 | 7 | 28 | 1.08,966 | 17 | 1.16,854 | 37 | 1.12,729 | 8 | - | - | 12 | 1.11,615 | 15 | 1.09,198 | 9 | - | - | 18 | 1.08,129 | - | - |
Kikker man på tabellen ovenfor, vil man også se, at der var stor variation i længden på de forskellige stints. For bilen med Magnussen & co. blev det første stint meget kort p.g.a. bremseproblemer og et tidligt pitbesøg. Næste stint var derfor langt, inden man kunne vende tilbage til mere homogene stint-længder. Stintlængden varierede også for den anden fabriks-Peugeot, men det var intet at regne for den variation, man kunne registrere hos Team Essex Invests BMW. Her gik stintene lige fra én til 37 omgange! Det virker selvfølgelig lidt kunstigt, at BMW-teamet havde to stints på henholdsvis 1 og 5 omgange lige efter hinanden, men faktisk blev det gjort meget bevidst, idet man valgte at pitte på det tidspunkt, hvor det regnede mest, og hvor man derved kunne minimere distancetabet på banen på grund af det langsommere tempo. Men det var altså ikke tilstrækkeligt til at redde det tabte hjem!
Læs mere om: 05/10/03 - Padborg Park - 4-timer |