Indtil i søndags, hvor Henrik Lundgaards mekanikere reparerede Corollaen foran tusindvis af tilskuere ude midt på inderkredsen på Jyllands Ringen.
(Foto: Toyota Castrol Racing)
Baggrunden var, at højre forhjul var brækket af Corollaen, som holdt lige efter den korte langside. Umiddelbart så det håbløst ud for Henrik at blive klar til finaleheatet, men man havde gjort regning uden de beslutsomme mekanikere. Mens prefinalen blev kørt færdig begyndte man at gøre sig klar i pitten. Der kunne ikke blive tale om at få Corollaen ind i pitten. Der ville gå alt for lang tid med at få bilen transporteret derind uden forhjul, så i stedet blev der gjort klar til hurtig udrykning, så snart prefinalen blev flaget af.
De øvrige deltagere var da heller ikke engang kommet ind til pitten igen før Toyota-mekanikerne kravlede over autoværnet og bevæbnet med værktøj og donkraft stormede over mod den strandede bil. Henriks to faste mekanikere, Steen Larsen og Rene Jørgensen, står begge i høj kurs som rallymekanikere, og årsagen hertil blev nu demonstreret på Jyllands Ringens græsplæne.
I løbet af få sekunder var skaden besigtiget, bilen løftet op på en donkraft - hvilket ikke var helt enkelt da den jo stod direkte på bunden - og et par stafetter var på vej over i pitten for at hente reservedele og ekstra værktøj. Imens blev de ødelagte stumper skruet af bilen.
Så gik det hurtigt! "Jeg ville godt have de to som mekanikere på min egen bil," konstaterede en official med respekt i stemmen, og der var da heller ingen tvivl om, at her arbejdede et par folk, som vidste hvad de havde med at gøre. Efter 9 minutter var der nyt forhjulsophæng på Corollaen og efter 11 minuter var hjulvinklerne også justeret, så Henrik under fortjente klapsalver kunne starte bilen op og køre over i pitten i god tid inden starten på finalen. Læs mere om: 28/09/03 - Jyllandsringen - Danish Touringcar Challenge |