Og da Team BM Racing gik til sommerferie efter Padborg Park's åbningsløb, var det faktisk vores værste konkurrent Jesper Davidsen som var først til at ønske Brian Mikkelsen tillykke med mesterskabet dog lidt på forskud, og det kan ikke nægtes Mikkelsen har haft en utrolig sæson, men mesterskabet kom ikke af sig selv.
Efter at Brian Mikkelsen tog føringen helt fra start i det første løb i foråret, har han været ganske suveræn i årets udgave af OK Citroen Saxo Cup, og da Team BM Racing gik til sommerferie efter Padborg Park's åbningsløb, var det faktisk vores værste konkurrent Jesper Davidsen som var først til at ønske Brian Mikkelsen tillykke med mesterskabet dog lidt på forskud, og det kan ikke nægtes Mikkelsen har haft en utrolig sæson, men mesterskabet kom ikke af sig selv.
Mikkelsen har gennem flere år vist at han tilhører den danske motorsports elite, men han er aldrig før blevet dansk mester, dog har han to gange blevet vicemester. Første gang hvor han var nærmest mesterskabet, var i 1999 hvor han blev vicemester i Yokohama cuppen i sin flotte Hyundai Coupe, med denne succes blev Hyundai'en opgraderet til en DTC Racer, men udviklingen på verdensplan på en Hyundai til race, på det tidspunkt var ikke god nok, og resurserne til "hjemme udvikling" var ikke store nok til at dette projekt kunne blive en succes.
Mikkelsen kørte i to år i DTC med en 3 plads i finalen 2000 som det bedste resultat.
BM Racing med Mikkelsen i spidsen bestemte sig for at prøve lykken i en klasse som kunne matche et "husholdnings" budget og han valgte Citroen Saxo klassen, en bil som kan både anskaffes og "driftes" for en nogenlunde rimeligt pris, og fra start viste Mikkelsen at han havde "speeden " og åbningen af sæsonen på Ring Knutstorp skal vi aldrig glemme, hvor vi efter to år uden større succes, kørte ikke mindre end to 3 pladser hjem.
Det var året da Mikkelsen blev vicemester for anden gang , Mikkelsen var konstant i top 4 og han blev derfor en stærk konkurrent til den også klassedebuterende, Jesper Davidsen som på det tidspunkt, for de fleste var et ukendt navn. Netop Davidsen blev Mikkelsens store udfordring, og i 2002 og da der genstod finalen på Jyllands-Ringen, måtte Brian Mikkelsen køre to første pladser med tilhørende bedste omgangtider, som giver to ekstra point, samtidig, måtte det temmelig usandsynlige ske nemlig at Davidsen ikke skulle blive bedre en nr. 4 i begge afslutningsheatene.
Brian Mikkelsen leverede varen i første heat, og ikke Davidsen og da der genstod 4 omgange, var vi mestre men en olie plet på banen gjorde at en konkurrent slap forbi og vi var ikke nok point foran til at kunne bevare mesterskabet .
Dette års sæson var modsat, Mikkelsen var på top fra starten, og til sommerferien var vi hele 87 point foran Jesper Davidsen som nævnt, men i motorsport kan alt ske, og der er mindst 4 momenter som uafhængig af hinanden, skal opnås, for at kunne vinde et race, punkt 1: teamet skal være godt forberedt så bilen kan holde til mål, punkt 2: Køreren skal være i top fysisk og physisk balance punkt 3: vejret kan pludselig spille en afgørende faktor, og punkt 4: ikke mindst man skal være heldig, andre konkurrenters uheld kan ramme dig og sætte dig ud af banen så her er der mange ting som samtidig skal gå op i en større enhed.
Årets finale løb blev også en triller som tidligere lovet, Davidsen har gennem året fået orden på sine nerver, og derfor har Mikkelsen måtte kæmpe for hvert et point her i efteråret, og da der genstod to løb denne weekend var vores forspring formindsket, til kun to point og da den ene sejr gik til Davidsen og en 2. plads til Mikkelsen var vi 5 point bag Davidsen da der genstod det sidste race.
Igen skulle omstændighederne være afgørende og efter 4 omgange, var en konkurrent uheldig, og spildte olie på banen og Jesper Davidsen gentog Brian Mikkelsens fadæse fra 2002 og gled i olien og tabte sin første plads, og Brian Mikkelsen kunne cruise i mål som årets mestermester. Et stort tillykke fra resten af Teamet.
Mikkelsen er nu klar til at tage nye udfordringer, og vi inviterer andre teams til et samarbejde for næste sæson.
BM Racing Jan Aa. Dambo Teammanager Læs mere om: 28/09/03 - Jyllandsringen - Saxo Cup - Saxo Cup |