Det var mødt talstærkt op fra diverse medier og blitzlysene blinkede i øjnene på de glade kørere, der var parat til en dag med pressen. Formanden for DASU, Carl Christian Hansen, indledte mødet med at fortælle lidt generelt om Le Mans. Selv for en "gammel" kending som har set Le Mans siden jeg blev født, var det interessant at høre de benhårde facts. Vidste du fx at der til Le Mans er 4000 frivillige hjælpere? 2500 journalister? Og at der i byen Le Mans ligger et bilmuseum? Og at man til Le Mans kan møde verdens tyk. øhhh mest buttede kvinde? (Vi piger bryder os ikke om ordet tyk). Specielt kommentaren om denne kvinde fik salens tilstedeværende til at grine højt og Tom Kristensen til at udbryde "Hende har jeg altså ikke set!". John Nielsen derimod fortalte tilgengæld grinende at det havde han, da han var kommentator for TV2.
John Nielsen og Casper Elgaard skal dele racer med japaneren Katho. (Foto: Morten Alstrup)
Efter den muntre indledning gik ordet videre John Nielsen der i år kører sit 18. Le Mans løb. Han fortalte blandt andet at et Le Mans løb aldrig bliver en rutine. Le Mans banen er ikke en bane man kan tage ned og køre på når man har lyst. Kun til de officielle tests er det muligt for kørerne at mærke suset når speedometeret kommer op på de 350 km/t i deres Le Mans racere på Le Mans banen. John Nielsen fortalte også historien bag det team han og Casper Elgaard skal køre for. Carsten Ree og en rig japaner ved navn Goh, hvis familie ejer 25% af Bridgestone, ville begge gerne have foden indenfor Le Mans, men de var ikke villige til at betale hele summen, men ved at slå sig sammen opstod teamet Den Blå Avis Team Goh. Den Blå Avis Team Goh er et privat team, men John Nielsen er meget tilfreds og han mener de kan komme i top, især "- hvis Audi fik problemer".
Audi var Tom Kristensens stikord. Audi teamet har allerede vist at de er potentielle vindere, men som Tom så fornuftigt sagde "Man skal tro på at man kan vinde, men man skal ikke forvente det" underforstået i Le Mans kan alt ske og det gør det. Tom forklarede også, hvordan at kørerne kan komme ud for selv at skulle reparere på raceren hvis den pludselig siger stop langt fra pitten. Tom kunne stolt fortælle, at han rent faktisk ved hvor motoren sidder. Og endnu en gang kom de store smil frem på pressens udsendte.
Tom Kristensen skal køre i en Audi som denne. (Foto: Audi Sportpress)
Så gik ordet videre til den unge debutant, Casper Elgaard, der på den mest charmeende måde fortalte hvor fantastisk det var at se kulisserne fra Steve McQueens Le Mans film, en film Casper åbenbart har set et par gange.Casper fortalte, at han var ikke ligefrem vant til den fart man kører med på Le Mans banen og at man virkelig skal koncentrere sig for ryger man af "- ryger man lidt mere af" og hvis man slår sig "slår man sig lidt mere end normalt". Casper havde knap nok fået talt færdigt før John Nielsen brød ind og fortalte, at han var utrolig glad for at have det unge talent med på holdet. Med den fart Casper allerede har vist i de første afdelinger i DTC, så kan jeg godt forstå Johns kommentar.
Så gik ordet videre til en tarvs Jan Magnussen, hvis team har været plaget af problemer. "Det er svært at være optimistisk. Hvis vi skal kunne blande os i toppen skal der ske et mirakel" fortalte en deprimeret Jan. De har simpelthen haft problemer med det hele, men som Jan glad kunne fortælle "-men nu springer motoren ikke i luften længere, nu kører vi bare ikke så stærkt". Trist, meget trist, men Jan slutter af med et smil og siger "Jeg tager mine golfkøler med".
Så var det John Nielsen der igen stod for tur. Eftersom han er den mest garvede, fik han æren af at fortælle om banen og løbet. Efter en lang og interessant forklaring om banen, fortalte han, hvordan han på et løb tabte 6 kg, drak 24,7 liter væske, skiftede gear 17.800 gange, slidte to par handsker og et par sko op. Det med at tabe 6 kg på 24 timer, fik min kvindelige sidemand til at udbryde "Måske man burde begynde at køre race!". Den er jeg med på! Hvis du er en potentiel sponsor, er vi allerede to piger til et Le Mans team, hende den franske "buttede" kvinde kunne eventuelt være vores tredjemand.
Lad os hurtigt springe videre til det bedste og værste ved Le Mans. Det indlæg stod Tom K for, og han formåede endnu en gang at bringe det store smil frem på os alle! Det bedste er naturligvis at vinde, og det værste, hold fast i kontorstolen eller tastaturbrættet, det værste er når nogen har tisset på sædet. Om Tom har oplevet det, melder historien ikke noget om og egentlig vil jeg ikke vide det.
De fire danske Le Mans deltagere her ved sidste års Panoz racer. (Foto: Racing Tours / Henrik Vejgaard Jensen)
Så var mødet slut og kørerne blev givet fri til de sultne journalister, der skulle tage billeder af de fire kørere foran den rød/hvide Le Mans racer fra sidste år. Mens det stod på stod en af Danmarks unge talenter, Ronnie Bo Bremer, og sendte Le Mans raceren lange øjne. Ved spørgsmålet om det er drømmen, nikker Ronnie og fortæller, at Le Mans, Formel 1 og Champ Car selvfølgelig er drømmen, men at der er langt.
Der er langt, men det er det værd. Det er i hvert fald opfattelsen man får ved at snakke med de fire danskere der på tirsdag (d. 11. juni) drager mod Le Mans.
Vi på Motorsporten ønsker dem alle held og lykke, og vi håber ikke, at Jan får brug for sine golfkøler! Melanie Læs mere om: 16/06/01 - Le Mans - Le Mans |