Sæsonoptakt - Yokohama Cup

 
27/04/01 - Tæt race og åbent mesterskab
Der er blevet talt meget om at DTC er det mesterskab som har høstet den største opmærksomhed, men lillebroder kan også være godt med - Yokohama Cup´en byder også på rigtig godt race meget flotte racere. Tilgangen af biler var sidste år så stor at Yokohama Cup´en blev opdelt i to klasser - henholdsvis for 0-1600 ccm og en klasse for 1601-2000 ccm.

At pege på favoritter til titlerne vil være alt for tidligt at sige. I mange tilfælde er det formen henover hele sæsonen der bliver meget afgørende for hvem der i sidste ende står øverst på podiet. Klasserne kører efter princippet om et fast forhold mellem bilens vægt og antallet af hestekræfter. Kørerne forsøger derfor at køre det helt på grænsen så der kan anvendes flest mulige hestekræfter, men det er i langt de fleste tilfælde 'aggregatet' der er placeret en 30-35 cm. fra rattet der gør den store forskel! Sammen med en god undervogn og opsætning, selvfølgelig! I takt med at kørerne får succes, får de ilagt ballast efter deres placeringer - eksempelvis 30 kg. for en 1. plads, mens kørere der får placeringer under 6. pladsen får mulighed for at "smide" vægt. Dermed sikres det at ingen racer kører fra alle andre, så det vil give masser af close race til glæde for tilskuerne.

Deltagerne i klasserne er meget erfarne og der i det hele taget en meget afslappet atmosfære mellem kørerne. Rivalerne kan sagtens kigge ind hos hinanden mens der bliver skruet på bilerne, men selvom det på ydersiden også skal være hyggeligt at køre race, så tag ikke fejl: det handler i meget høj grad om at vinde! Sidste års mestre - Niels Ole Andersen, Peugeot 106 GTI i 0-1600 ccm-klassen og Brian Olsen i VW Golf IV GTI i 1601-2000 ccm-klassen - vil være opsatte på at gentage succes´en fra sidste år.

Peugeot - the team to beat?

Kigger man ned over deltagerlisten så er det ikke til at komme udenom at Peugeot er rigtig godt repræsenteret i begge klasser, men især i 0-1600 ccm-klassen. En meget stærk udfordrer er dog især Honda Civic CRX. Da Motorsporten.DK overværede den sidste testdag på Jyllands-Ringen var CRX´erne rigtig godt med. Blandt andet kørte Klaus Elmies (sidste års nr. 4) rigtig stærkt i sin orange CRX - og han kørte sig til podieplaceringer i sidste års finale på Jyllands-Ringen. Et godt bud på en toplacering. Klas Høj leverede også stærke tider. På Peugeot-siden bliver Kent Lee Holmstoel også en der skal lægges mærke til. Han er et rigtig godt bud i sin Peugeot 106 Rally. Hvis vi igen skal tage udgangspunkt i sidste års finaleløb på Jyllands-Ringen, så var Holmstoel inde i podieplaceringerne.

En af de kørere der helt sikkert vil få masser af opmærksomhed, er "Danmarks hurtigste popsanger", bedre kendt som Morten Remar - kendt fra blandt andet Back-to-Back. Han overtager Jacob Borums Honda Civic der blev nr. 2 i mesterskabet, og selvom Remar har besøgt gruset et par gange, så er han begyndt at falde til i Civic´en som indsættes af Honda ProRacing. En topplacering til Remar i løbet af året er slet ikke utænkeligt.

Flere bilmærker, men stadig tæt kamp

Kigger vi lidt på klassen for 1601-2000 ccm. er der mange interessante racere med. Igen har Peugeot gode muligheder for at begå sig med fremme. Klaus Verner som regerende vicemester og Lars Vendelbo har materiellet til at ryste gode resultater ud af ærmet. David Falch er nybegynder i klassen, men har fået en rigtig flot Peugeot 206 GTI, og mon ikke den tidligere HMS-kører får et par gode resultater i takt med at han lærer raceren bedre at kende?

Skoda indsætter fire racere, hvor det bliver meget interessant at se hvordan den meget rutinerede Niels Carl Nielsen klarer sig. Sidste år blev det til en 3. plads, og teamet arbejdede meget ihærdigt under testen på Jyllands-Ringen hvor de minutiøst arbejdede på forskellige opsætninger forud for sæsonstarten. Henover sæsonen kan Skoda-køreren blive et af de oplagte mesterskabsemner. Chris Larsen, Hans Henrik Møller Madsen samt Arne Pedersen. For andet år forsøger Max Birkelund sig i sin Alfa Romeo 156 T-Spark, og Birkelund - der er lam efter en ulykke - fik et godt år i Yokohama Cup´en, og er opsat på at blive bedre i år - også selvom konkurrencen er blevet intensiveret.

Audi A3-raceren med Jørgen Ladefoged er en af de rigtig flotte racere - holdt i Audi-farverne - sølv med det kendte røde Audi-logo. Et team som det også bliver meget spænende at følge, er Seat-raceren med Michel Nykjær. Det er den første dieseldrevne racer i klassen, og i takt med at dieselteknologien bliver bedre og bedre, er det et meget spændende projekt som teamet har søsat. Hold øje med Seat-raceren med det store TDI i bagruden! Jacob Kristensen kan blive en meget interessant outsider i sin Seat Ibiza. Han skifter fra Saxo Cup´en og ser meget frem til udfordringerne i denne sæson. Sidst men ikke mindst skal også Elvin Pedersen nævnes. Hvis der er tale om en favorit til i hvert fald at vinde på Jyllands-Ringen i denne weekend, så må det være Ford Escort RS2000-køreren. Han sikrede sig en dobbeltsejr i sæsonfinalen sidste år, og har efter sit eget udsagn en perfekt opsætning til Jyllands-Ringen. Denne blev afprøvet mens Motorsporten.DK så på, og der lå han i front. Et godt bud på mindst en plads på podiet - måske også sejr.

En ting er sikkert - der bliver close-race på Jyllands-Ringen, og det bliver svært at få vristet mesterskabet fra Brian Olsen og Niels Ole Andersen. Vi bliver meget klogere når den første træning, og det første løb er kørt på søndag!

Top-10 i Yokohama Cup´en for 0-1600 ccm 2000

1. Niels Ole Andersen - Peugeot 106 GTI - 302 pts
2. Jacob Borum - Honda Civic VTI - 298 pts
3. Per Carlsen - Toyota Corolla GTI - 287 pts
4. Klaus Elmies - Honda Civic CRX - 258 pts
5. Henrik Thomsen - Peugeot 106 GTI - 235 pts
6. Jens Pedersen - Honda Civic CRX - 228 pts
7. Jesper L. Jensen - Toyota Corolla GTI - 184 pts
8. Peter Faarborg - Peugeot 106 GTI - 183 pts
9. Henrik Mikkelsen - Peugeot 106 GTI - 158 pts
10. Kent Lee Holmstoel - Peugeot 106 Rally - 148 pts

Top-10 i Yokohama Cup´en for 1601-2000 ccm 2000

1. Brian Olsen - VW Golf IV GTI - 370 pts
2. Klaus Verner - Peugeot 206 GTI - 336 pts
3. Niels Carl Nielsen - Skoda Octavia - 275 pts
4. Hans Elnegaard - Rover 200 VI - 258 pts
5. Lars Vendelbo - Peugeot 206 GTI - 240 pts
6. Elvin Pedersen - Ford Escort RS2000 - 234 pts
7. Jørgen Ladefoged - Audi A3 - 225 pts
8. Michel Nykjær - Seat Ibiza - 189 pts
9. Chris Larsen - Skoda Octavia - 187 pts
10. Claus Bjerglund - Alfa Romeo 156 T-Spark - 174 pts

Se hele startlisten i de to klasser

Læs mere under menuen Yokohama Cup

Benji

Copyright 2001-2003, Jacob K. Sport og Motorsporten.dk.