Kristensen II på banen
25/04/01 - Jacob Kristensen er ved at være klar til at køre sig til succes på de danske racerbaner. Efter et succesrigt år i Citroën Saxo Cup´en, skifter han nu til Yokohama Cup´en 1601-2000 ccm, hvor han skal køre for Seat/Valvoline Racing teamet.
En femteplads i sidste års Citroën Saxo Cup, samt hæderen i form af Michelin Fighter Pokalen, har åbnet dørene for Jacob Kristensens fremtid i danske banesport. Han er ikke bleg for at tage udfordringen op, selvom storebroder Tom (der af nogle menes at være den perfekte mand ???!!!), mener at "han er ved at blive lige kålhøgen nok." Men dette til trods (der var vist noget med at Jacob begyndte at køre lidt hurtigere end Tom i gokart.), har Jacob fået en stor chance for at gøre sig i en af Danmarks hårdeste motorsportsklasser.
(Foto: Motorsporten.DK)
"Da chancen bød sig for at komme til at køre for Seat/Valvoline Racing, så siger man ikke nej. Dette er en kæmpe mulighed for mig for at kunne køre race under de bedste rammer. Det set-up jeg har i år kan ikke blive meget bedre. Mine 2 sponsorer, Stærk Reklamebureau og Digianswer, har i år ydet lidt ekstra økonomisk, for at sikre at jeg har 100% optimale forhold. Samtidig er det tekniske område blevet lagt i de bedste hænder hos Langå Autoservice," forklarer Jacob.
Det er blevet til et par tests i den nye racer hvor det er gået støt og roligt fremad. Der er lidt forskel på at køre Citroën Saxo Cup, og så Yokohama Cup i Seat-raceren. Jacob forklarer om forskellen på de to klasser: "Seat´en er faktisk ikke så meget anderledes fra Saxo´en som jeg kørte sidste år. Seat´en har cirka 155 hestekræfter, hvorimod Saxo´en havde cirka 140 hestekræfter. Til gengæld er Seat Ibiza´en cirka 300 kg. tungere og det kan godt mærkes når jeg skal bremse for enden af langsiden. Hastigheden i svingene er højere i Seat´en, da de Yokohama-dæk vi kører på er både bredere og blødere end Michelin-dækkene i Saxo Cup'en. Dette betyder at bilen står bedre fast og dermed øges svinghastighederne."
(Foto: Motorsporten.DK)
Jacob glæder sig meget til at prøve kræfter med den nye klasse, men erkender dog at han ikke ligefrem træder ind i klassen som favorit. Kørerne i feltet har stor erfaring. "Det er nogle rutinerede herrer jeg er oppe imod og de kører f... stærkt. Jeg skal virkelig træde til hvis jeg skal følge med de gutter her," indrømmer Jacob. Men ambitionerne holdes bestemt ikke nede af den grund. "Mit mål er selvfølgelig at komme på podiet et par gange eller tre i løbet af sæsonen - helst øverst," griner Jacob.
Der er sæsonstart i weekenden 28. og 29. april, hvor Jacob får debut i Yokohama Cup´en. TV2 Zulu dækker løbet med 5 timers direkte udsendelse, med hovedvægt på DTC (Dansk Touringcar Championship), hvor Jason Watt, Jan Magnussen, John Nielsen og Thorkild Thyrring boltrer sig. Men der bliver sandsynligvis også glimt af Jacobs og Seat Ibiza´en. Mon ikke Tom, som stjernekommentator for TV2 Zulu, når den smut forbi brormand? Jacob lover til gengæld at han gør alt for at raceren holder i de forreste rækker.
Jacob Kristensens motorsportskarriere:
- En smule Go-kart i ungdomsårene
- 2000: Debut i Citroén Saxo Cup. En 3. plads på Ring Djursland som bedste resultat.
Samlet 5. plads Vinder af Michelin Fighter Pokal
- 2001: Yokohama Cup 1601 - 2000 ccm.
Bil: Seat Ibiza 1,8 Turbo med cirka 155 HK. Team: Seat/Valvoline Racing. Personlige Sponsorer: Stærk Reklamebureau, Digianswer A/S, Langå Autoservice, Bundgård Optik.
Benji
|