Klassen der med stor succes startede op i Danmark til sæson 2015.
Bilerne har ens opbygget grundkonstruktion og forskelligt designede "skaller".
Det er en bil som er opbygget af en rørramme konstruktion, vægten er 830 kg. Motoren er en 2.0 L turbo fra Renault, der yder 300 HK efter en Oreca tuning.
Bilen har en veldimensioneret sekstrins sekventiel gearkasse, der sørger for at 18" hjulene får bilen sendt afsted i en fart.
I 2017 introduceres der en opdateret udgave af bilen, den nye udgave bliver forsynet med en potent V6 motor. Planen er at bilen skal vejes op, for at matche de samme banetider som den oprindelige udgave med turboladet 4-cyl motor.
Det er også her at serien får et navneskifte, da der ikke udelukkende køres med turbo motorer i bilerne, ændres klassens navn fra Danish Supertourisme Turbo til Danish Supertourisme.
I Supertourisme serien gives der point i kvalifikation og løb til de første 20 placeringer, efter følgende skala:
25-22-20-18-16-15-14-13-12-11-10-9-8-7-6-5-4-3-2-1
Sæsonens 3 dårligste resultater fra løb eller kvalifikation, fratrækkes DM slutstillingen. |