| Super GT Danmark serien fortsætter i 2025, som en superklasse i dansk motorsport efter introduktionen af de nye løbsformater i Danish Supercar League.
Til sæsonstarten i 2025 får de tidligere Super 2L biler lavet nogle ganske få modifikationer, såsom en ændret bagvinge og et passende dækvalg til de 220HK, der sammen med teamets bil-setup, skal hjælpe med at drive den fabriksbyggede Mitjet racer frem. | |
|
Super GT Danmark V6 | Supertourisme-racerne har skabt en superklasse i dansk motorsport. Den mere og mere populære klasse, der også tiltrækker et stigende antal tilskuere, har fået opgraderet bilerne gennem årene så klassens deltagere og deres teams, får et langt bedre udgangspunkt til at vise deres kompetencer.
Bilerne vejer 850kg og er fra sæson 2019 udstyret med den potente 3,5L V6 motor, der yder 330HK.
Serien med superudgaven af Mitjet racere kørte deres sidste selvstændige løb til Padborg Finalen i 2024. Det er planlagt at lade de potente biler fortsætte som en division i DEC, efter introduktionen af de nye løbsformater i Danish Supercar League. |
Mestre:
2019: Kevin Rossel
2020: Ole Petersen
2021: Ole Petersen
2022: Mikkel Mac
2023: Ole Petersen
2024: Frederik Nymark
|
|
Super 2L Danmark | Klassen startede op i 2022 som en ekstra klasse under Super GT Danmark og kørte fra sæson 2023 i en selvstændig klasse. Bilerne i denne klasse er næsten af samme udseende som Super GT moderklassen, men vægt, ydeevne, samt især driftsomkostninger er på et noget lavere niveau. Motoren er på 2 liter, kan yde 230HK og bilen vejer 750kg.
Fra sæson 2025 skifter serien navn til Super GT Danmark efter introduktionen af de nye løbsformater i Danish Supercar League |
Mestre:
2022: Nicolai Nygaard Pedersen
2023: Jakob Steffensen
2024: Frederik Valdemar Schrøder
|
|
Danish Supertourisme | Klassen der med stor succes startede op i Danmark til sæson 2015.
Bilerne har ens opbygget grundkonstruktion og forskelligt designede "skaller".
Det er en bil som er opbygget af en rørramme konstruktion, vægten er 830 kg. Motoren er en 2.0 L turbo fra Renault, der yder 300 HK efter en Oreca tuning.
Bilen har en veldimensioneret sekstrins sekventiel gearkasse, der sørger for at 18" hjulene får bilen sendt afsted i en fart.
I 2017 introduceres der en opdateret udgave af bilen, den nye udgave bliver forsynet med en potent V6 motor. Planen er at bilen skal vejes op, for at matche de samme banetider som den oprindelige udgave med turboladet 4-cyl motor.
Det er også her at serien får et navneskifte, da der ikke udelukkende køres med turbo motorer i bilerne, ændres klassens navn fra Danish Supertourisme Turbo til Danish Supertourisme.
I Supertourisme serien gives der point i kvalifikation og løb til de første 20 placeringer, efter følgende skala:
25-22-20-18-16-15-14-13-12-11-10-9-8-7-6-5-4-3-2-1
Sæsonens 3 dårligste resultater fra løb eller kvalifikation, fratrækkes DM slutstillingen. |
Mestre:
2017: Michel Nykjær
2018: Martin Andersen
|
|
Danish Supertourisme Turbo | Klassen Danish Supertourisme Turbo (DST), startede med stor succes op i Danmark til sæson 2015.
Bilerne har ens opbygget grundkonstruktion og forskelligt designede "skaller".
Det er en bil som er opbygget af en rørramme konstruktion, vægten er 830 kg. Motoren er en 2.0 L turbo fra Renault, der yder 300 HK efter en Oreca tuning.
Bilen har en veldimensioneret sekstrins sekventiel gearkasse, der sørger for at 18" hjulene får bilen sendt afsted i en fart.
Klassen skiftede navn til Danish Supertourisme ved udgangen af 2016, da der blev introduceret en V6 sugemotor til klassen. |
Mestre:
2015: Michael Outzen
2016: Michel Nykjær
|
|
| |