Lasse Karlshøj og Ole Frederiksen sluttede i deres Peugeot 208 Rally4 på en femteplads i RC4-klassen og som nummer 16 i det generelle klassement. (Foto: Lars Krone)
- Det var de hurtigste og sværeste hastighedsprøver, jeg nogensinde har kørt, og det var let at dumme sig, så jeg valgte at køre på den sikre side frem for at være hurtigst på to prøver og siden udgå!
Sådan beskrev Lasse Karlshøj fra Lille Skensved sin oplevelse sammen med den rutinerede co-driver Ole Frederiksen fra Skibby i weekendens godt 436 kilometer lange tyske mesterskabsrunde Rallye Saarland-Pfalz ved St. Wendel.
Selv om Lasse Karlshøj holdt lidt igen, var han og Ole Frederiksen dog til tider flyvende, så der var ingen fare for at få parkeringsbøder. (Foto: Lars Krone)
Alligevel blev Lasse Karlshøj overrasket på vejen rundt i et sving på rallyets allerførste prøve.
- En forankørende konkurrent havde revet en stor sten ud på midten af vejen, så jeg nåede ikke at undvige den, men kørte direkte over stenen, så vi punkterede og måtte vi køre omkring otte kilometer på et fladt baghjul. Det kostede os mindst et minut i tabt tid, forklarede Lasse Karlshøj efterfølgende.
Lasse Karlshøj og Ole Frederiksen deltog sammen med otte andre hold i RC4-klassen i det samlede felt, som talte 54 startende biler.
Tre hjul er nok, når Lasse Karlshøj skal have vredet sin Rally4-bil omkring et skarpt hjørne. (Foto: Lars Krone)
Efter 12 hastighedsprøver med en samlet længde på godt 134 kilometer asfaltveje sluttede det danske hold i deres Peugeot 208 Rally4 på en femteplads i RC4-klassen og som nummer 16 i det samlede klassement.
14 af de startende biler udgik undervejs, heraf var de tre fra RC4-klassen. Det ene hold knækkede en drivaksel, et andet havarerede og det tredje rullede med bilen, så en tredjedel af klassens deltagere satsede for hårdt.
Undertiden var det nødvendigt at gå i luften uden at vide, hvad der ventede ved landingen. (Foto: Lars Krone)
- Måske jeg var lidt pivet, men jeg har ikke erfaring nok til at give den fuld gas hele vejen fra start til mål i et rally som dette. Til gengæld kom vi i mål med et fornuftigt resultat, og det er jeg tilfreds med, pointerede Lasse Karlshøj, som havde en solid støtte i den rutinerede Ole Frederiksen.
- Det klikkede mellem os lige fra starten, og det var godt i et rally, som var meget mere krævende end Rallye Sulingen, som jeg kørte tidligere på året. Saarland-Pfalz var et sindssygt godt rally, pointerede Lasse Karlshøj, der glæder sig til at få sin vante co-driver Isabell Kvick fra Maribo tilbage i rallybilen efter at både han og hun nu har overstået deres eksaminer.
En stor sten ødelagde chancen for en slutplacering i RC4-klassens Top-3. Men på to af de 12 prøver var Lasse Karlshøj tredjehurtigst i klassen. (Foto: Lars Krone)
Efter sommerpausen er det planen, at han og Isabell starter i den fjerde runde i den hjemlige DSR-mesterskabsturnering Rally Jylland i Juelsminde.
Lasse Karlshøj, Karlshøj Racing Morten Dam - autoMOTIV/specialpress |