Vinderne af begynderklassen, Peter Hansen, Store Heddinge / Poul-Erik Iversen, Rødvig havde problemer med deres Peugeot 205 GTI, så de stillede til start i en nyere VW Touran (Foto: rallypics.dk - Viggo Johansen)
Det flotte forårskulørte landskab mellem Tune, Ringsted, Næstved og Haslev dannede rammerne om TVC-advokatfirma - Rally Monte Carlebo Historique. Undervejs passerede deltagerne blandt andet de tre store herregårde Giesegård, Gisselfeld, og Bregentved Slot. Alle deltagende biler var fra før 1991 og enkelte var helt tilbage fra 1960erne.
Peter Carlsson, Ølstykke og Michael Lauritsen, Slangerup, fulgte op på succesen fra 1. afdeling af Danmarksmesterskabet, og kunne atter køre hjem med en 1. plads i Touring-klassen i den fine Talbot Matra Murena 2.2 fra 1983 (Foto: rallypics.dk - Viggo Johansen)
Den gule Opel Rekord med Karsten og Teddy Simonsen fra Varde, passede godt ind i forårsfarverne. Den kunne køre hjem til Varde med en 1. plads i Sport-klassen. (Foto: rallypics.dk - Viggo Johansen)
I optakten til løbet, mødte løbsledelsen lidt udfordringer, da man dagen før arrangementet fandt ud af at der på samme tidspunkt skulle køre en kortege med 87 historiske lastbiler på mange af de samme veje, og desværre også på samme tidspunkt, endda i modsat kørselsretning. Med stor kreativitet fra begge arrangører, lykkedes det i sidste øjeblik at tilrette starttidspunkter og ændre lidt på længden af de indlagte pauser, så begge arrangementer kunne afvikles uden at genere hinanden. Beboerne i de berørte områder så ud til at nyde de mange, både store og små historiske biler, da mange stod langs ruten og vinkede til deltagerne.
Næsten hele naturens farvekort var i spil, da Leif Poulsen, Fårvang med sønnen Kent Poulsen, Silkeborg kørte den røde velkørende Porsche 911 Carrera til en 1. plads i expert-klassen. (Foto: rallypics.dk - Viggo Johansen)
Ruten på 210 km var udvalgt med stor omhu, så deltagerne undervejs havde mulighed for at nyde naturen i området. På ruten, som bestod af fire etaper med indlagte pauser, var der på de 150 km af løbet indlagt 17 såkaldte sekundetaper med 69 hemmelige digitale rute kontroller der skulle passeres med sekunders nøjagtighed.
Lars Palle, Varde og Poul Bo Madsen, Struer trak denne gang det længste strå, og henviste vinderne af første afdeling, Lars og Simon Hjorth til en 2. plads – de deler nu den samlede 1. plads i Elite-klassen. (Foto: rallypics.dk - Viggo Johansen)
Pålidelighedsløb går i sin enkelthed ud på at køre sekundetaperne med en given gennemsnitshastighed. Det kunne f.eks. være 45 km/t, hvor det så gælder om at holde sig på lige præcis den gennemsnitshastighed hele etapen igennem. Gennemsnitshastigheden må max. være på 50 km/t. Kommer man 1 sekund enten for tidligt eller for sent ved de hemmelige kontroller, er straffen 1 point. Da vi regner med 1/10 sekund, kan selv små afvigelser koste dyrt.
Som det fremgår af resultaterne i de deltagende klasser, kan decimalerne være afgørende for et godt resultat, når sekunderne tælles sammen ved mål.
Resultater herunder:
Begynder-klassen:
1. plads – Peter Hansen, Store Heddinge / Poul-Erik Iversen, Rødvig, Peugeot 205 GTI, årg. 1990 – 16,04 point
2. plads – Torben Bærndt, Birkerød / Tanja Troelsen, Birkerød, MGB Roadster, årg. 1964 – 54,29 point
3. plads – Kenneth Welm, Birkerød / Oscar Welm, Rungsted Kyst, Saab 96 De Luxe, årg. 1962 – 367,80 point
Touring-klassen:
1. plads – Peter Carlsson, Ølstykke / Michael Lauritsen, Slangerup, Talbot Matra Murena, årg. 1983 – 39,10 point
2. plads – Ole Bentsen, Grenå, / Casper Hein Ankersen, Beder, Saab 99 EMS, årg. 1979 – 92,10 point
3. plads – Birch Johannesen, Græsted / Maria Johannesen, Græsted, Renault 16, årg. 1966 – 107,70 point
Sport-klassen:
1. plads – Karsten Simonsen, Varde / Teddy Simonsen, Varde, Opel Rekord, årg. 1974 - 28,40 point
2. plads – Arne Lundgaard, Holstebro / Jens Bro, Struer, Saab 96/850, årg. 1963 - 80,4 point
3. plads – Hans Ole Nielsen, Mørke / Renee Nielsen, Aalestrup, Mazda MX5, årg. 1991- 116,70 point
Expert-klassen:
1. plads – Leif Poulsen, Fårvang / Kent Poulsen, Silkeborg, Porsche 911 Carrera, årg. 1976 - 20,40 point
2. plads – Niels Erik Jørgensen, Assens / Arne Pagh, Strib, Honda CRX, årg. 1986 - 50,30 point
3. plads – Kenneth Kruse Simonsen, Charlottenlund / Otto Kristensen, Tune, Lancia Fulvia 1,3 HF, årg. 1968 - 52,40 point
Elite-klassen:
1. plads – Lars Palle, Varde / Poul Bo Madsen, Struer, Subaru Justy 1,2 GL 4WD, årg. 1990 - 51,40 point
2. plads – Lars Hjorth, Dianalund / Simon Hjorth, Middelfart, Triumph TR4A, årg. 1966 – 51,50 point
3. plads – Poul Brøndum, Randers / Egon Brøndum, Randers, Toyota Corolla 1985 – 99,10 point
På vegne af de arrangerende klubber
Kim Bach Sørensen, Sports Motor Klubben Gladsaxe
rallypics.dk Viggo Johansen |