Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Farvel til f****** Günther!

Formel 1 
13/01/24 

En af Formel 1-sportens mest karismatiske teamchefer blev kort ind i det nye år fyret på gråt papir af teamejeren. Som de fleste motorsport-fans nok allerede ved drejer det sig om teamchefen hos Haas F1 Günther Steiner.
 

Det kom som en overraskelse – og så måske alligevel ikke – at det onsdag blev meldt ud Gene Haas ikke har ønsket at forlænge kontrakten med den farverige Italiener; en lidt pænere måde at sige Steiner har fået en fyreseddel med øjeblikkelig virkning. Også manden med det direkte ansvar for sidste års VF-23 fejlkonstruktion, teknisk chef Simone Resta, er færdig hos Haas

Vi ses i retten
Det har gennem længere tid været almindelig kendt i F1-kredse at forholdet mellem Steiner og Haas har været anstrengt, og den yderst skuffende 2023-sæson har ikke just hjulpet herpå. Udenlandske medier har også været inde på at Steiner mener han har en ejerandel i Haas F1; noget som Gene Haas formentlig bestrider. Så det sidste ord er nok ikke sagt i sagen.

Günther og Danmark
Kevin Magnussen, og dermed dansk motorsport, har meget at takke Steiner for. Ikke blot gav han Kevin en livline tilbage i 2017 da han hentede ham til Haas fra det mislykkede Renault-projekt. Han gjorde det igen forud for 2022 efter danskeren havde dyrket amerikansk sportsvognsrace i 2021, og midt på sommeren 2023 forlængede han tilmed Kevins kontrakt til også at omfatte 2024. K-Mag var da også en af de første til at takke Steiner for alt på X.

Netflix
På trods af Haas F1 er det suverænt mindste team i GP Racing (i paddock minder det mest om et F3-team på steroider) har Günther Steiner formået at markere sig som en af de mest populære figurer i Netflix’ hit-serie Drive to Survive. Alle er enige om at denne serie har spillet en afgørende rolle i den rekordstore interesse sporten nyder p.t., især i USA, og som har gjort at værdien af teams er mangedoblet på få år. Steiner og hans berømte yndlingsbandeord (som han på X og øvrig SoMe finurligt har omdøbt til ”focking” for ikke at blive bandlyst!) har en stor aktie i det, og det kan meget vel tænkes han vil få en rolle her fremover.

c.v.
Günther Steiner blev født 1965 i den italienske del af Tyrol, og er altså 58 år gammel. Hans karriere i motorsport startede i rally, hvor han i 2000 nåede til tops som teknisk chef for M-Sport hvor han bl.a. arbejdede med kørere som Colin McRae og Carlos Sainz Snr.
2001 blev et skelsættende år for Günther da ingen anden en Niki Lauda hentede ham til Jaguars nye F1-projekt som teammanager. Da Jaguars ejere; Ford Motor Company, i 2004 trak stikket og solgte teamet til Red Bull Racing fulgte Italieneren med, og stod sammen med Christian Horner i spidsen for det nye projekt.
Det blev dog heller ikke lykken, og Steiner tog i 2006 imod et tilbud fra Red Bull om at indtage en ledende rolle i energidrik-gigantens indtog i amerikanske Nascar. Der var her han mødte Gene Haas, og i 2014 overbeviste denne om indtræden i Formel 1 med et nyt team og en revolutionerende forretningsmodel. Haas F1 debuterede i sporten i 2016, og har overlevet lige siden.

Ugens special

Hvad vil Gene Haas?
Spørgsmålet er om Gene Haas har taget det drastiske skridt ud fra et ønske om at forbedre teamets sportslige resultater (det siger han selv), eller det er led i en større plan?

Det kan meget vel tænkes Haas er blevet desillusioneret af F1, og ønsker at indkassere dividenden af sin investering nu hvor værdien af et F1-team er helt i top. Et salg til Andretti Autosport kunne være en mulighed, mener mange.
Det er også spændende om det skete får nogen betydning for Kevin Magnussen og Nico Hülkenberg. Er deres kontrakter vandtætte?

Et worst-case scenarie kunne være: Gene Haas har besluttet sig for at sælge. Til det formål skal Haas F1 være en ”going koncern”; altså deltage i VM 2024. Det kan ske på absolut laveste budget, Kevin og ”Hulk” købes ud af deres kontrakter og i stedet tager man to betalingskørere (der findes nok af kørere med tilstrækkelig med penge og superlicens der er villige til at betale kassen for at være med).

Og selv om de to nuværende kørere fortsætter må Kevin og Nico nok se i øjnene at Gene Haas næppe sprøjter en masse nye Dollar i teamet, så det kan blive en sæson 2024 der budgetmæssigt minder om den man havde i 2023.

Men det er ren spekulation. Det kan jo være Gene Haas rent faktisk mener det når han siger han satser på sportslig succes. Tiden må vise det.

Bo Baltzer Nielsen
BBN Consult