Det blev en sjov åbningsweekend for Henrik Eilertsen, da 2022 sæsonens første afdeling af OK Mobil 1 Legend Car Cup blev kørt på Padborg Park.
Den sønderjyske bane er særdeles velkendt for køreren fra Espergærde, på trods af den lange afstand fra netop Nordsjælland. Det var på den bane, at han for første gang testede den lille motorcykel motoriserede racer i efteråret 2021, foruden en testdag i foråret.
Bilen er som en lille gokart med tag på, men har mønstrede dæk, så den ikke har specielt godt vejgreb. Derfor ses der ofte en bred kørestil fra det 33 bils store felt.
(Foto: JJ Media)
Det blev en rolig start for Henrik, som satte 20. hurtigste tid i træningen, men han fik også kun kørt fire omgange. Desværre var der skidt i karburatoren, men det fik chefmekaniker Bjørn Andersen heldigvis hurtigt løst.
Lørdag eftermiddag skulle kvalifikationen køres. Her blev det til en masse gode omgange, hvor den hurtigste tid rakte til 18. startposition, hvilket var et yderst godt udgangspunkt til det første løb.
I Legend Car vender man nemlig resultatet, så køreren med 20. hurtigste tid skal starte etter, 19. skal starte toer – og dermed skulle Eilertsen starte det allerførste løb fra 3. startposition.
Så der var en del sommerfulgte i maven, da det tilmed var stående start. Men starten forløb ekstrem godt, og han var allerede oppe som toer, på vej ned mod Sving 1.
Når man vender top-20, betyder det også at der kommer en masse hurtigere kørere blæsende bag fra, så derfor var det svært at holde placeringen. Tilmeld deltager Henrik i Oldboysmesterskabet, så det ikke er alle konkurrenter, som er reelle konkurrenter.
Han kæmpede dog bravt gennem alle 14 omgange i løbet, og sluttede på en generel 19. plads, hvilket samtidig var en 5. plads blandt Oldboys kørerne, hvoraf mange har kørt flere år i klassen.
(Foto: JJ Media)
Til løb 2 skulle han starte 18’er igen. Denne gang var det dog rullestart, hvilket rent startmæssigt er væsentlig nemmere – men det betyder også højere fart i sving 1.
Her var der et par kørere som flettede hjul, med skadede biler til følge. Det tog nogle minutter at få ryddet op, inden Safety Car perioden var slut, og alle biler kunne give gas igen. Der gik dog kun en halv omgang, inden der var ballade igen – og der holdt en ny bil strandet ude på banen.
Det gav kun kørerne en enkelt flyvende omgang, hvor der var mulighed for at lave overhalinger – eller blive overhalet. Desværre gik det nogle placeringer bagud, så Henrik sluttede generel 23’er, og 8’er i Oldboys.
(Foto: JJ Media)
Til weekendens sidste heat, skulle den blå Ford Coupe lignende racer med startnummer 69 starte fra 19. position. Det blev til et par omgange med fri bane, inden der måtte Safety Car på banen, grundet et haveri fra en konkurrent.
Længe lå køreren fra Espergærde på 16. pladsen, men efter Safety Car perioden kom der hårdt pres på, inklusiv fra flere af Oldboys konkurrenterne. Det kostede et par placeringer, men stadig med yderst godkendt 5. plads blandt Oldboyskørerne, og en generel 18. plads.
Efter den første løbsweekend indtager Henrik Eilertsen 5. pladsen i mesterskabet, med kun få point op til de næste kørere.
(Foto: JJ Media)
Den næste afdeling skal køres om godt en par uger på Ring Djursland. Det var den bane, at Team Eilertsen Racing asfaltbane debuterede på tilbage i september 2017, så her er der altid nogle specielle minder fra.
Vi ses på banen igen den 28.-29. maj. Indtil da kan man eventuelt se/gense weekendens tre løb på Youtube: