Andersen fortsætter hos det tyske team, men flere ting er ændret til den kommende sæson,
som begynder på Oschersleben i april. Dels er Martin Andersen i år teamets erklærede
førstekører, og derudover har holdet skiftet bilmærke, så det danske standardvogns-talent i
år tørner ud for Honda i den tyske standardvognsserie.
- Det bliver super spændende med den nye bil. Jeg har gennem min mekaniker Poul kunnet
følge opbygningen af den her på det seneste, og teamet er godt undervejs. Jeg har
traditionelt ikke haft svært ved at vænne mig til en ny bil, og jeg ved vi er i gode hænder, for
der er et godt program undervejs til sæsonoptakten, og så må vi ud at se, hvad sådan en
Honda Civic Type R TCR er for en størrelse, siger Martin Andersen med et smil.
Martin Andersen kører ADAC TCR Germany i 2022 (Foto: Liqui Moly Team Engstler)
Hjemme i Viborg står der derfor hård træning på ugeplanen. Som førstekører er målet for
Martin Andersen at drive teamet til et nyt, tysk mesterskab - en titel, som Liqui Moly Team
Engstler tog i 2021 og agter at genvinde.
- At være ny førstekører i teamet føles fantastisk. Der er en fed opbakning omkring mig hele
vejen rundt, og jeg ved, der bliver givet masser af gas nede på værkstedet for at få en god
racer klar. Selv knokler jeg på med løb, fitness og mountainbike, for min form skal gerne
sidde lige i skabet til sæsonstarten. Der er lidt et andet pres på træningen nu, for der er gode
fremtidsudsigter i at levere en god sæson i år, slår han fast.
Det indebærer også, at turen går mod det tyske tidligere i år end sidste år. Der er skruet op
for forberedelserne i det nyslåede Honda-team, forklarer han.
- Forberedelserne er nogle helt andre i år. Sidste sæson nåede jeg en halvanden dags
træning, før det var alvor - i år er der seks dage i alt. Holdet bag bilen er det samme, men vi
skal finde os til rette og lære den nye Civic at kende, så vi glæder os mest af alt til at komme
i gang snart, afrunder Martin Andersen.
Der er sæsonpremiere i ADAC TCR Germany på Motorsport Arena Oschersleben i
weekenden 22-24. april. Den tyske serie udspiller sig i år over syv afdelinger, og gæster
undervejs nuværende og tidligere Formel 1-baner såsom Red Bull Ring i Østrig samt
Nürburgring og Hockenheim.
Niklas Majgaard Læs mere om: Martin Andersen |