Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Sportscar racing

Team Nasamax kører på Bio-Ethanol

Sportscar racing 
31/01/03 

Vi kunne i går fortælle at der kommer en Reynard 01Q-01 Cosworth, til start ved 12 timers løbet på Sebring, den 15. marts. Teamet som kommer med bilen hedder Team Nasamax og det er der jo egentligt ikke noget specielt ved, bortset fra at bilen ikke køre på traditionel benzin, men på noget som bliver kaldt bio-ethanol.
 

Ud over at køre på Sebring har teamet også planer om at komme til Le Mans i år.

Team Nasamax samarbejder med Applied Sciences Technology (ASTEK) om udviklingen af bilen og specielt den måde som det nye brændstof påvirker bilen på.
Udviklingen af denne racer har stået på i over 9 måneder, og manden i spidsen for dette projekt hedder John McNeil.

Teamet har allerede været ude og teste bilen på Milbrook og i den kommende weekend vil de tage til den franske Bugatti bane for at vise ACO hvad det er for en tingest som de har skruet sammen.

Lidt teknik omkring bilen:
Motor - 2.65 liters V8 single turbo charged
Brændstof - bio-ethanol (neat)
Transmission - baghjulstræk
Gearkasse - XTrac, inboard, transverse, sequential 6-trin
Kobling - AP, 4 plate metallic
Chassis - Reynard 01Q-01
Konstruktion - carbon fibre and aluminium honeycomb
Ophæng - dobbelte wishbones, coilover og pushrods
Bremser - AP Hitco Carbon
Længde - 4590 mm
Bredde - 1990 mm
Akselafstand - 2730 mm
Vægt - 900 kg
Tank indhold - 90 liter

Hvad er Bio-Ethanol?

Bio-ethanol er et meget miljøvenligt brændstof, som kun frigiver carbon dioxide når det ryger igennem forbrændingkammeret, og det stof er allerede kendt af naturen og er helt uskadeligt.

Ulempen ved Bio-ethanol er at det kun kan udvikle omkring 60% af den enrgi pr. liter brændstof, som almindelig benzin kan, men det kompensere man for ved at bilen køre længere pr. liter på Bio-ethanol, end en konventionel racer gør.

Så er der lige det med reglerne.
Må man overhoved bruge anden brændstof en det kendte?
Men iflg. Artikel 17.1 i det tekniske reglement for Le Mans giver ACO ret til at tillade biler og køre på andet end konventionel benzin.

Alle de andre biler på både Sebring og på Le Mans køre på det man kalder fossil fuel (benzin), og det jo her alle får tudet ørene fulde af hvor miljøskadeligt det er.

P.S. Lad være med at slå mig til lirekassemand hvis jeg ikke helt har fanget essencen omkrring dette nye brændstof, men skriv hellere til mig og forklar hvis du ved mere om det.

Vejgaard