Allerede i 2017 vil Audi med næste generation af luksuslimousinen A8 sætte de nye teknologier for selvkørende biler og selvkørende parkering i serieproduktion, men denne tekniske konceptbil giver allerede et fingerpeg i den retning.
(Foto: Audi)
Audi h-tron quattro concept har tætte relationer til konceptbilen Audi e-tron quattro concept, der er en rent elektrisk drevet SUV, som Audi viste for første gang på Frankfurt Motor Show i 2015. De er begge baseret på anden generation af den modulopbyggede langsgående platform (MLB evo). Dette koncept er særligt fleksibelt, og eksempelvis har begge biler til trods for den forskelligartede teknik en næsten identisk bund.
Audi h-tron quattro concept er udstyret med femte generation af brændselscelleteknologien fra Audi og Volkswagen. Lettere materialer sænker vægten og forbedrer præstationer, respons, levetid og virkningsgrad. Med en virkningsgrad på over 60 % overgår brændselscellen faktisk enhver forbrændingsmotor. Den såkaldte "stack" – en stabel opbygget af 330 enkelte celler – er placeret forrest i bilen.
De tre brinttanke er placeret under passagerkabinen og bagagerummet, men begrænser ikke pladsen i kabinen. Under et tryk på 700 bar lagrer de brint nok til en rækkevidde på op til 600 km.
Hver tank er bygget op af flere lag – den indvendige beholder af gastæt polyamid omvikles med kulfiberforstærket kunststof (CFK) og glasfiberforstærket kunststof (GFK). En fuld optankning varer – som for en bil med forbrændingsmotor – ca. 4 min.
En kraftfuld booster: Batteriet leverer en ydelse på op til 136 hk
Det perfekte supplement til den op til 150 hk stærke brændselscelle udgøres af et kompakt litium-ion-batteri, som er konstrueret til at yde optimalt. Batteriet, som vejer mindre end 60 kg, er placeret under passagerkabinen for at opnå det bedst mulige tyngdepunkt. Det leverer en ydelse på op til 136 hk, der ved acceleration kortvarigt fungerer som en kraftfuld ekstra fremdrift. Ved deceleration lagrer batteriet den rekupererede energi. Med et samlet drejningsmoment på 550 Nm accelererer Audi h-tron quattro fra 0 til 100 km/t på under 7 sek., og tophastigheden er begrænset til 200 km/t.
Strømmen fra brændselscellen og højvoltsbatteriet driver to elmotorer – den ene sidder på forakslen og yder 122 hk, mens den anden sidder på bagakslen og yder 190 hk. Dette koncept gør konceptbilen til en elektrificeret quattro. En intelligent styring regulerer samspillet med fokus på effektivitet. En varmepumpe til klimaregulering af kabinen og et stort solcelletag, der med en effekt på op til 320 W genererer op til 1.000 km ekstra rækkevidde om året, tæller også i effektivitetsregnskabet.
Globalt emissionsfri med brint fra vedvarende kilder på Audi e-gas-anlæg
I henhold til den nye europæiske kørecyklus ligger forbruget på ca. 1 kg brint pr. 100 kilometer. Audi h-tron quattro concept kører ikke blot lokalt, men også globalt uden emissioner – hvis den brint, der tankes, produceres ved hjælp af grøn strøm. Det realiserer mærket med de fire ringe på Audi e-gas-anlægget i Werlte i Nordtyskland.
Verdens første industrielle power-to-gas-anlæg har siden 2013 udnyttet strøm fra vindenergi til at spalte vand til ilt og brint via elektrolyse. I øjeblikket bruges denne brint via et ekstra trin med reaktion med CO2 til produktionen af Audi e-gas, som er syntetisk metan, til A3 g-tron og A4 g-tron med CNG-drivlinje.
Det centrale element til selvkørende biler: zFAS
Med konceptbilen h-tron quattro concept viser Audi, hvor emotionelle selvkørende biler kan være. Den har alle de teknologier, som mærket har udviklet til selvkørende biler – radarsensorer, en ny type videokamera, ultralydssensorer og en laserscanner.
Reguleringen af førerassistentsystemerne sker i dag oftest i fysisk adskilte styreenheder. Audi vil fremover realisere den i en central domænestruktur: Alle tilgængelige sensorinformationer samles i en central førerassistentstyreenhed (zFAS). Her beregnes i realtime et komplet billede af bilens omgivelser, og informationerne stilles til rådighed for assistentsystemerne og systemerne til bilens selvkørende funktioner. De kan overtage kørslen ved parkeringsmanøvrer eller ved køkørsel på motorveje med op til 60 km/t.
Audi har gennem mange år leveret pionerarbejde på dette område og vil i 2017 for første gang sætte denne teknologi i serieproduktion til næste generation af luksuslimousinen Audi A8.
(Foto: Audi)
Elegant og aerodynamisk eksteriør
Det udvendige design på den femdørs konceptbil kombinerer æstetik og aerodynamik. Audi h-tron quattro concept er 4,88 m lang og 1,93 m bred men kun 1,54 m høj. Dens silhuet med det ekstremt smalle og bagest stærkt skrånende rudeparti er coupélignende og dynamisk. Den flydende skulderlinje danner markante vandrette konturer over hjulene – en påmindelse om den elektrificerede quattro-drivlinje. De brede skærmforøgere og kantede sidepaneler understreger bilens robuste karakter.
Cw-værdien på 0,27 understøtter den store rækkevidde og effektiviteten i afgørende grad. På siderne, på bunden og på bagenden er aerodynamiske elementer med til at forbedre aerodynamikken ved højere hastigheder. Sidespejlene er erstattet af kameraer – endnu et bidrag til aerodynamikken og effektiviteten.
Konceptbilens forlygter er inddelt i to områder. Den øverste genererer lyset i den nye Matrix-laserteknologi med ekstremt høj opløsning. Det nederste område, som flugter med lamellerne i singleframe-grillen, udgør lyssignaturen.
Som et supplement til den hvide dagskørelyssignatur udstråler smalle OLED-elementer (organic light emitting diode) et homogent blåt lys til siden og opad. Derunder ligger der to store køleluftindtag.
I panelerne er der integreret et lyspanel i Matrix-LED-teknologi, som ligeledes udsender et hvidt lys, når føreren nærmer sig konceptbilen med nøglen med fjernbetjening. Når bilen kører af sig selv, lyser der blå vandrette linjer på siden som kendetegn. I lighed med fronten er baglygterne også sammensat af to elementer. I den øverste del af hver lygte er der ni røde OLED-enheder til baglygtefunktionen, og derunder er der yderligere tre enheder.
(Foto: Audi)
Kabinen er en fusion af arkitektur og betjeningskoncept
Konceptet bag Audi h-tron quattro concept giver en rummelig, komfortabel kabine til fire personer og 500 l bagage. En intelligent software hjælper, når bilen skal læsses: Den registrerer bagagen via to små sensorer og viser den optimale læsningsrækkefølge på en skærm, som er placeret bagest i bilen.
Interiøret i Audi h-tron quattro concept virker let og lyst, og designet smelter harmonisk sammen med betjenings- og visningskonceptet. De tre store displays foran føreren er udført i OLED-teknologi – deres ekstremt tynde folier kan næsten formes på alle måder. Det centrale Audi virtual cockpit curved OLED suppleres af to touchskærme. På den venstre skærm styrer føreren lyset og systemerne til bilens selvkørende funktioner. Den store skærm i højre side bruges til styring af medier og navigation, og desuden viser den drivlinjens driftstilstande. Systemerne kan også betjenes fra rattet, hvor der på egerne er placeret konturformede, berøringsfølsomme flader.
Gearvælgeren til køreindstillingen er placeret på midtertunnelens konsol. Foran den er der to andre OLED-displays – til drivlinjestatussen, til klimareguleringen og til frit programmerbare infofunktioner. Den forreste af dem kan styres med bevægelser. De kurvede skærme forrest på dørene fungerer som digitale sidespejle.
De to bagsædepassagerer sidder på komfortable individuelle sæder. Ved hjælp af Audi tablets, ligeledes med OLED-displays, kan de udveksle data med føreren. Disse tablets er konstrueret som mobile Rear Seat Entertainment.
AUDI Danmark |