Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Eco Rally

Økonomirally på Fyn blev tæt opgør på præcisionskørsel

Eco Rally 
02/10/12 

Kørte 22,86 km/l i Mazda CX-5 og blev nordeuropæiske mestre i økonomirally
Eco Rally Danmark 2012 blev et knivskarpt opgør i sekundnøjagtig præcisionskørsel med et minimum af brændstofforbrug. Det ene udelukkede ikke det andet, så løbets suverænt laveste forbrug på 26,91 km/l var ikke nok til en sejr, da det godt 550 km lange løb også krævede præcis overholdelse af opgivne gennemsnitshastigheder og ankomst til tidskontroller.
 

Brødrene Niels Chr. og Olav Madsen, Brøndby/Flyinge, præsterede den optimale balance, og kunne med et forbrug på 24,18 liter køre deres 2-hjulstrukne Mazda CX-5 til sejr og sikre sig mesterskabet i det nordeuropæiske NEZ Eco Cup.


Før start blev alle bilerne omhyggeligt tanket og vejet

Det yderst rutinerede finske hold Markku Lehisto og Raino Alm sikrede sig i en Volvo V40 D2 Kinematic andenpladsen og NEZ-sølvet med et forbrug på 24,76 liter, mens Bo Damgaard og Herluf Bjerg fra Lemvig tog tredjepladsen og NEZ-bronzen med et forbrug på 21,73 liter i deres Skoda Fabia Greenline 1.2 TDI.


På det køretekniske anlæg i Ellested skulle der på en given tid køres flere brændstofkrævende omgange med flere kontrolstop undervejs

Når de trods et lavere brændstofforbrug ikke kunne slå de to førstnævnte hold, skyldtes det dels antallet af strafpoint og den særlige metode til udregning af resultaterne, der også tager hensyn til bilernes vægt, brændstoftype og energiforbrug.


En halv snes tyske debutanter deltog i biler udlånt af Suzuki. Her er den den sachsiske mester i havetraktorrace, Roy Hammermüller, i aktion

Det samme gjorde sig gældende for det dansk-finske hold Kaj Ole Jensby, Odense og Jaakko Riikonen, Helsinki, som i en Peugeot 208 1.4 HDI kunne nøjes med at tanke 21,33 liter ved mål. Strafpoint i deres samlede resultat trak ned, så de måtte stille sig tilfreds med en klassesejr og Trafikstyrelsens trofæ for løbets absolut laveste brændstofforbrug.


Rallykørerne Rasmus Sørensen og Line Lykke Jensen er vant til fart, men her skulle den kontrolleres med sekundmæssig præcision i en lånt Skoda Citigo

Efter tankning med Shells Fuel Save benzin og diesel blev eltagerne i Eco Rally Danmark 2012 fredag og lørdag præsenteret for en betydelig udfordring i form af meget vekslende kørselsforhold med gennemsnitshastigheder på mellem 45 og 65 km/t i henholdsvis trafkerede byområder, på motorveje såvel som på snoede, bakkede og stedvis mudrede biveje tillige med stedvis mørke og øsende regnvejr.


Niels Chr. og Olav Madsen følger spændt sluttankningen af deres Mazda CX-5, der sikrede dem sejren og titlen som nordeuropæiske mestre i økonomirally

Trods de skrappe betingelser formåede en tredjedel af de 30 startende hold at køre over 20 km/l, to af dem endda over 25 km/l. Derimod gennemkørte kun fire af holdene ruten helt uden at samle strafpoint ved at komme for tidligt eller for sent til de tidskontroller, som Motorklubben Centrum havde opstillet, hvortil kom hemmelige poster til kontrol af bilernes gennemsnitshastig undervejs på ruten.

Fem tyske hold debuterede i lånte biler fra den danske Suzuki-organisation og blandt disse var det rene damehold Marlen Hinz og Inka Wolf, som i deres første økonomirally nogensinde vandt dameklassen i en 136 hk Suzuki Swift Sport.


Et halvt hundrede klassiske biler stillede til start i den fynske runde af FDM DASU Classic-turneringen

Sideløbende med Eco Rally Danmark afviklede Motorklubben Centrum også en afdeling af FDM DASU Classic-turneringen for klassiske biler med et halvt hundrede deltagende hold.


Glade vindere efter det godt 550 km lange Eco Rally Danmark 2012 på Fyn

Resultater

Eco rally Danmark 2012 - Fyn rundt - NEZ Eco cup
Distance 552,7 km
30 startende hold, 9 benzindrevne og 12 dieseldrevne biler, 29 biler kom i mål; et hold punkterede og udgik.
To hold kørte over 25 km/l, og en tredjedel af feltet kørte længere end 20 km/l.
Fire hold gennemførte helt uden at få strafpoint på ruten.

Slutresultat udregnet efter en særlig formel, som tager højde for såvel bilernes vægt som for strafpoint ved for sen/tidlig ankomst til tidskontroller på ruten (Km/l uden strafpoint)
1. Niels Chr. Madsen/Olav Madsen, Mazda CX-5 2WD, 1024,585 (22,86 km/l) NEZ/guld
2. Markku Lehisto/Raimo Alm, Finland, Volvo V40 D2, 1218,301 (22,32 km/l) NEZ/sølv
3. Bo Damgaard/Herluf Bjerg, Skoda Fabia GreenLine 1.2 TDI, 1367,895 (25,44 km/l) NEZ/bronze

Dameklassen blev vundet af de tyske debutanter Marlen Hinz og Inka Wolf, Brand-Erbisdorf/Frauenstein, i Suzuki Swift sport, med et gennemsnit på 13,44 km/l.

Vinder af Trafikstyrelsens trofæ for løbets generelt laveste brændstofforbrug
Kaj Ole Jensby/Jaakko Riikonen, Danmark/Finland, Peugeot 208, 1.4 HDI, 25,91 km/l


De mange prægtige klassiske biler var en tur omkring Skoda-museet i Krengerup, hvor der var en kort pause

FDM DASU Classic - Fyn rundt
Distance: 221,7 KM
50 startende hold

Expert-klassen
1. Lars Hjorth/Simon Hjorthj, Tirimpuh TR4A, 20 sp.
2. Erik Bach Sørensen/Kim Bach Sørensen, VW Scirocco GT, 20 sp.
3. Poul Brøndum/Egon Brøndum, Toyota Starlet, 20 sp.

Sport-klassen
1. Alexandra Knudsen/Thomas S. Knudsen, Porsche 911, 17 sp.
2. Henrik Møller Nielsen/Martin Møller Nielsen, Ford Cortina 1600 E, 20 sp.
3. Rikke U. Nissen/Claus Rolsted, MGB GT, 41 sp.


Efter godt 220 km var bilerne tilbage i Odense, og så kunne resultatberegningen gå igang

Touring-klassen
1. Henning Ottosen/Søren Sørensen, Ford Escort, 1 sp.
2. Benny Koch/Hans Oluf Nielsen, Volvo 544 Sport, 2 sp.
3. Karin Nielsen-Niels P. Rolighed, VW Golf C 1.1, 2 sp.

Begynder-klassen (Kun et startede hold)
1. Karsten Simonden/Teddy simonsen, Opel Rekord, 60 sp.

O-klassen (For orienteringskørere i nyere biler)
1. Rene Castillo Skjøt/Jørgen Skjøt, Subaru impreza 2.0 GL AWD, 11 sp.
2. Henrik Døssing/Jens Døssing, Opel Kadett, 26 sp.
3. Jens Dahl/Anders Hansen, Seat Leon, 29 sp.


Hvor regnen kunne påvirke resultatet i Eco Rallty Danmark, havde det ingen effekt på resultaterne for de klassiske biler, som ”blot“ skulle overholde deres køretider på sekunder

Morten Dam