Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Trafik

Vinterdæk bedst på våd vej

Trafik 
08/12/09 

Statslig hollandsk test sætter tingene på plads
At vinterdæk er langt bedre end sommerdæk, når der ligger sne på vejene, det ved enhver. Men i Danmark, hvor der kun ligger sne i terrænet hver tredje dag om vinteren, går diskussionen i høj grad på, hvilke dæk der er bedst på en typisk våd vintervej.
 

"Det har vi svaret på nu," siger Kenneth Saust, formand for de danske dækimportørers sammenslutning, Dækimportør-Foreningen. "Statslige hollandske test viser nemlig, at vinterdæk i gennemsnit performer ni procent bedre end sommerdæk på våde vinterveje," forklarer Kenneth Saust.

Den statsunderstøttede hollandske test foregriber nye EU-krav fra 2012 om kvalitetsmærkning af dæk, hvor dækkene vil blive klassificeret fra A til G, fuldstændig på linje med køleskabe og opvaskemaskiner. Der stilles særlige krav til rullemodstand, rullestøj og vådgreb og den hollandske test omhandler netop disse tre kriterier.

Testen bygger på et såkaldt referencedæk, som har indeks 100. På våd vej måltes sommerdæk til i gennemsnit indeks 122, helårsdæk ramte 126, mens regulære vinterdæk kom ud med indeks 133.


Nye statsligt kontrollerede hollandske dæktest viser, at vinterdæk er bedre end sommerdæk på våde vinterveje.
(Foto: Michael Eisenberg)

"Der ligger et omfattende testmateriale til grund for de hollandske resultater, og ni procent er en forskel, der er til at tage og føle på. Det betyder, at uanset om vi står til en hvid eller en våd jul, så er der al mulig god grund til at besøge sin dækforhandler nu og få nogle gode vinterdæk på bilen," slutter Kenneth Saust fra Dækimportør-Foreningen.

Dækimportør-Foreningen


Dokumentation

Den hollandske regering kører et projekt, der foregriber den kommende EU-mærkning af dæk fra 2012, hvor dæk testes med særlige krav til rullemodstand, rullestøj og vådgreb.

Det sker med "De Nieuwe Band" (Det nye dæk), som skal fremme brug af dæk, der er mere økonomiske, mere lydsvage og frem for alt mere sikre. Kampagnen ledes overordnet af Ministeriet for transport, og vandregulering (Het ministerie van Verkeer en Waterstaat).

RDW (Rijksdienst voor het Wegverkeer) svarer til Færdselsstyrelsen i Danmark, og de har det overordnede ansvar for udførelsen af de hollandske dæktest. Alle testrapporter udgives af RDW.

Selve programmet "Safe, Economical and Silent Tyres" ledes af SenterNovem, en styrelse under det hollandske økonomiministerium. De aftaler med RDW, hvilke dæk, der skal testes.

Test Centre Lelystad, et uafhængigt testcenter for alle typer køretøjer, udfører dæktestene på deres moderne faciliteter i Lelystad. De har blandt andet en højhastighedsoval på knapt tre kilometer til rådighed, og hertil kommer testbaner til bremsetest og test af sideføringskraft (cirkelbane med radier på 35 og 45 meter).

Dæk opdeles i tre kategorier:
Dæk med bredde op til og med 185 mm.
Dæk med bredde på 195, 205 og 215 mm.
Dæk med bredde på 225, 235 og 245 mm.

Når et dæk udtages til test, så testes vådgreb og rullemodstand med et eksemplar af dækket i den midterste kategori (195-215 mm), som også er den, flest nye biler leveres med. Rullestøj, som i høj grad er en funktion af dækbredden, testes med eksemplarer af dækket i alle tre kategorier, det vil sige med tre dæk af samme type, men i forskellige størrelser.

Det såkaldte "vådgrebsindeks" indikerer, hvordan det testede dæk performer i forhold til et nøje defineret referencedæk (SRTT, Standard Reference Test Tyre), som er sat til indeks 100.

Konklusioner:

Dækimportør-Foreningens sammenfatning af facts:

  • Vinterdæk er bedst på sne- og isdækkede veje.
  • Sommerdæk er bedst på tørre sommerveje.
  • Vinterdæk er bedre på våde vinterveje, når temperaturen nærmer sig 0 grader Celsius.
  • Sommerdæk er bedre på våde sommerveje med temperaturer på omkring 20 grader Celsius.
  • Helårsdæk fungerer som en slags kompromis, ikke helt dårlige, men heller ikke i top i nogen disciplin.
  • For landet som helhed ligger der sne i terrænet hver tredje morgen i januar og februar.
  • Døgnets laveste temperatur ligger under 0 grader ved solopgang i månederne december til marts.

Michael Eisenberg