Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

World Touring Car Championship

WTCC er svært - men spændende

WTCC 
08/09/09 

Perfection Racing og Michel Nykjær fik en svær debut i World Touring Car Championship. Men debuten har givet smag på mere!
En 18. plads i 2. heat og 2 point til privatkørernes mesterskab er de håndgribelige resultater, som Perfection Racing og Michel Nykjær bringer med sig hjem fra banen i Oschersleben.
 

Umiddelbart ikke det mest prangende og måske endda et lidt nedslående resultat. Men det er heller ikke et resultat, som fortæller den fulde historie om teamets indsats i den tyske afdeling af verdensmesterskabet og teamet har ikke mistet modet efter mødet med verdens bedste touringcar kørere. Tværtimod!
Det var et forventningsfuldt og spændt team, som torsdag gik i gang med at indrette sig på banen i Oschersleben lidt øst for Hannover. Perfection Racing var tildelt en plads umiddelbart ved siden af Chevrolets fabriksteam og kunne igennem hele week-enden nyde godt af solid støtte herfra.

"Det vi især har fået hjælp omkring er undervognsopsætninger, som Chevrolet tidligere har brugt på Lacetti-modellen. Her er det især information omkring, hvordan dækkene opfører sig, da de er et andet mærke end det vi er vant til fra DTC," fortæller Kent Bo Steffensen.

Sådanne informationer er guld værd for et lille team, da der i WTCC ikke er megen mulighed for træning på banen inden det går løs. I Oschersleben fik man endda endnu mindre ud af træningen end ellers, da vejret igennem hele week-enden var temmelig ustabilt. Våd bane i den første halve times træning og tør bane i den næste - og det var så det. Med den spinkle ballast var det ud til kvalifikationen.

"Vi lærer hele tiden hernede. Det er helt tydeligt, at dækkene har noget der ligner to omgange i sig, inden de begynder at falde af på den. Så til kvalifikationen i eftermiddag skal den bare have gas med det samme der kommer nye dæk på," var Michel Nykjærs konklusion forud for kvalifikationen. Men den plan blev også skudt i sænk af vejret. I samme øjeblik, bilerne blev sendt på banen til kvalifikationen, begyndte det også at regne let og nu blev det et spil om at være på banen lige netop når banen var bedst.


(Foto: Henning Smed / DanskerBiler.dk)

I det spil havde det danske team faktisk lige vilkår med de store fabriksteam. Og her viste Michel Nykjær sit potentiale. Teamet satsede og sendte ham på banen en halv omgang efter resten af feltet, så han var sikker på at have fri bane foran sig. Det gav i første omgang pote, da Nykjær på et tidspunkt var helt oppe på en 4. plads, men da banen hele tiden blev bedre og bedre blev teamet til sidst fanget på det forkerte ben, da regnen pludselig tog til.

"Hvor var det ærgerligt!" udbrød Kent Bo Steffensen efter kvalifikationen. "Vi var helt oppe og ringe, da Michel poppede op som 4. hurtigst, men da feltet så kom forbi næste gang dryssede han ned igen og så fik han ikke chancen igen på grund af regnvejret."

En 18. plads på startgridden blev resultatet, men efter klog kørsel i starten af første heat rykkede Michel Nykjær straks et par placeringer op. Adskillige biler stødte sammen på første omgang, men Nykjær fandt hullerne imellem de øvrige og nu gik det igen fremad for det danske team. Men det skulle ikke vare ved.

"Jeg er lige kommet forbi Marin Colak og da jeg så gearer ned til det næste sving begynder bilen at ryste helt vildt. Den bliver ved, så jeg tænker straks, at der er brækket noget og jeg trækker ud til siden og fortsætter forsigtigt tilbage til pitten," fortalte Michel Nykjær efter løbet.


(Foto: Henning Smed / DanskerBiler.dk)

Nu viste mekanikerteamet så, at de var klar til udfordringerne i WTCC. Her må man ikke reparere på bilen imellem de to heat, pånær i en kort periode på 10 minutter, inden bilerne skal lines op på startgridden. På de 10 minutter lykkedes det for Perfection Racings mekanikere at finde fejlen i højre forhjulsophæng og få skiftet hele den nederste del af ophænget, samt at få bilen ud på banen og linet op på startgridden, så Michel Nykjær ikke blev tvunget til at starte fra pitten efter hele feltet.
En fantastisk præstation, som blev overværet af masser af tilskuere samt interesserede mekanikere fra de omkringliggende fabriksteam, da det hele foregik i det fri ude midt i pitlanen. Der var da også anerkendende klapsalver til mekanikerne, da de fik sendt Nykjær ud af pitten som allersidste bil få sekunder før tidsfristen udløb.

Nu var det spændende! Ganske vist var hjulophænget nu helt i orden, men hjulindstillinger var der ikke tid til at kontrollere, så de var gjort på gehør. Hvordan ville bilen opføre sig?
"Jeg var jo lidt spændt," udtalte Michel Nykjær bagefter. "Jeg sad bare i bilen, mens de arbejdede som gale underneden. Men de gjorde en fantastisk indsats og det var aller tiders at det lykkedes at komme ud på gridden. Bilen kørte også udmærket, så nu kunne jeg se frem til noget race igen."


(Foto: Henning Smed / DanskerBiler.dk)

Og i andet heat blev det til race for Nykjær. Igennem hele heatet var han klistret til kofangeren af spanieren, Felix Porteiro, som forud for løbet på Oschersleben førte privatkørernes mesterskab. Først på de sidste omgange måtte Nykjær slippe lidt, men han havde bevist overfor sig selv - og hele det hårdt arbejdende team - at tempoet var til stede.

"Det har været op ad bakke hernede. Vi har haft omskifteligt vejr, som gjorde det svært at køre sig ind på banen, vi røg ud i en kvalifikation, hvor regnvejret ikke var vores ven og vi blev ramt af et teknisk uheld på et tidspunkt, hvor vi lå godt placeret midt i feltet. Jo, det har været svært, men alligevel gav vi aldrig op. Det var fantastisk godt kæmpet at vi fik bilen ud igen efter første heat. Det var godt kørt af Michel, som leverede tiderne, når mulighederne var til det. Og frem for alt, synes jeg at hele holdet har bevist, at de er berettigede til at være med i WTCC. Vi møder stærk modstand hernede, ja, men vi tager også udfordringen op og kæmper videre. Vi har lært en masse nyt i denne week-end og vi vil gerne afsted igen og lære endnu mere," konkluderer teamchef Kent Bo Steffensen, som for alvor har fået smag for den store verden.

Chevrolet Motorsport Danmark

Læs mere om:
  • Michel Nykjær
  • Chevrolet Motorsport Danmark
  • Perfection Racing
  • Oschersleben
  • 06/09/09 - Oschersleben - WTCC - FIA VM
  •