Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Bil nyt

Ny Lexus 460

Bil nyt 
23/12/06 

- når luksus i sig selv ikke er nok
I sin stræben mod det perfekte har Lexus med den nye LS 460 skabt en fantastisk kombination af luksus, højteknologi og håndværk, og bilen er formentlig verdens mest avancerede luksus-sedan.
 

LS 460 er fjerde generation af Lexus-mærkets absolutte topmodel. Første generation blev lanceret tilbage i 1989, og helt fra starten har målsætningen været klar; at dyrke det perfekte. Men hverken luksus eller massiv teknologi-indsats er længere nok i sig selv. Lexus LS 460 er nykonstrueret fra bunden, og repræsenterer et nyt udviklingstrin inden for biler. Teknologi med mennesket i centrum har været et nøglebegreb i hele fremstillingsprocessen, og Lexus er gået så langt som til at udvikle et helt nyt produktionssystem kaldet Advanced Craftmanship.


I sin stræben mod det perfekte har Lexus med den nye LS 460 skabt en fantastisk kombination af luksus, højteknologi og håndværk, og bilen er formentlig verdens mest avancerede luksus-sedan.
(Foto: Toyota Danmark A/S)

På mange områder er håndværksmæssige færdigheder de automatiske systemer langt overlegne, og ved fremstillingen af den nye Lexus er japansk håndværkstradition og avanceret teknologi lige vigtige for resultatet. Lakkens dybe glans er fx resultatet af flere slibninger og håndpoleringer undervejs i processen, ligesom minutiøs tilpasning af motordelene sikrer mod den mindste mislyd. Hver eneste motor undersøges med stetoskop af en specialist med særligt gehør, før bilen forlader fabrikken. Også vej- og vindstøj er effektivt undertrykt. Næppe nogen anden luksus-sedan har så lavt et lydniveau i kabinen. Lexus kalder det Advanced Craftmanship!

Den nye 4.6 liters V8-motor har som den første i verden dobbelte indsprøjtningsdysser. Ved at udnytte fordelene ved både direkte- og indirekte indsprøjtning opnås et bedre momentforløb og en bedre benzinøkonomi.

8 gear
Motoren yder 380 hestekræfter. De overføres til baghjulene gennem verdens første 8-trins automatgearkasse med næsten umærkelige skift og usædvanlig stor spændvidde mellem højeste og laveste gear til gavn for både præstationer, miljø og brændstoføkonomi. Accelerationstiden til 100 km/t. er på bare 5,7 sekunder, mens tophastigheden er elektronisk begrænset til 250 km/t. Det gennemsnitlige benzinforbrug er på 9 km/l.

Til Lexus LS 460 er udviklet en række nye teknologier til hjælp for føreren og til at øge sikkerheden. Det såkaldte Pre-Crash Safety System har fået nye funktioner. Når det opdager forhindringer foran bilen, tjekker det, om føreren har blikket rettet fremad. Er han uopmærksom, udsendes først en advarselslyd, og derefter aktiveres bremsen let for at gøre opmærksom på faren. Er der brug for at foretage en undvigemanøvre, ændres styretøjsudvekslingen, så det bliver lettere for føreren at styre udenom. Er en kollision uundgåelig, aktiveres selestrammere, bremseassistent osv. for at afbøde virkningerne. En radar monteret bag bageste kofanger opdager, hvis en påkørsel bagfra er uundgåelig, og aktiverer hovedstøtterne foran som skydes frem mod forsædepassagernes hoved, hvor ved risikoen for piskesmældsskader mindskes. Bilen er forsynet med op til 10 airbags.

Parkerer selv
Lexus LS 460 kan også foretage en baglæns parkering næsten af sig selv. Det eneste, chaufføren skal gøre, er at betjene bremsepedalen. Rattet drejer af sig selv. Bilens avancerede funktioner skal være en hjælp for føreren. Mennesket er sat i centrum, og der er lagt stor energi i at gøre alle funktioner så enkle og intuitive, at det ikke er nødvendigt at tænke dybere over teknikken, der ligger bag.

Den luftaffjedrede undervogn tilpasser sig automatisk vejens beskaffenhed og kontrollerer karrosseribevægelserne. Sensorer holder øje med bl.a. kørehastighed, styrevinkel, side-acceleration og karrosserihøjden for og bag og indretter affjedringskomforten på basis af de indsamlede data.

Den nye LS 460 er kun en smule længere og bredere end forgængeren, men både akselafstand og sporvidde er øget med 4,5 centimeter. Kabinekomforten er i en klasse for sig. Der er bl.a. 4-zone-klimaautomatik, så hver af de fire passagerer kan være omsluttet af sin egen luftlomme og opnå præcis den temperatur, som man ønsker at opholde sig i. Indbygget klimaanlæg i sæder og rat med indlagt varme fås også.
Til sommer kommer desuden model-varianten LS 600h, som er verdens første V8-hybrid. Kombinationen af en 5 liters V8-motor og en kraftig el-motor giver tilsammen over 430 hestekræfter, og bilen får et trinløst variabelt gear og 4-hjulstræk.

Lexus LS 460 er til salg i Danmark fra december 2006 til priser fra 1.689.990. Lexus forhandles i Danmark af Lexus Copenhagen, Banevingen 9, 2200 København N.

Toyota Danmark A/S