Der var spænding til det sidste omkring DM-titlen i økonomiløb 2001. Gennem de sidste mange sæsoner har det været svært for konkurrenterne at vippe de rutinerede økonomikørsels-eksperter: Ole "Gulerod" Nielsen og Torben Arp i Toyota Avensis 1,8 fra DM-tronen.
I år havde Toyota-parret imidlertid fået intensiv kamp til stregen af de østjyske brødre: Niels Ove og Svend Erik Nielsen, som har kørt mesterskabet i både Ford Ka og VW Lupo. Situationen var faktisk så speciel, at kun et fantom-resultat fra Nielsen/Arp kunne forpurre et tronskifte.
Det danske mesterskab i økonomiløb bliver sammenstykket af 3 delresultater: klasse-placering, forbedring af ECE-norm samt generelt resultat km/l. Ole Nielsen og Torben Arp skulle således vinde i alle tre kategorier for at genvinde DM-guldet som regerende danske mestre fra 2000.
Niels Ove og Svend Erik Nielsen anvendte en afgørende strategi ved at stille op i DM-finalen med en VW Lupo 1,2 TD, som er repræsentant for den nye generation inden for brændstofbesparende biler. Slutresultatet blev fornemme 30,66 km/l, hvilket gav brødrene en sejr generelt i km/l. Men da Lupo'en pr. definition er en såkaldt 3-liters bil med en ECE-norm på 33,3 km/l blev forbedringen negativ i denne kategori.
DM-slutspurten gav et fornemt dansk mesterskab til de østjyske brødre, som tillige er nybagte nordiske sølvmedaljevindere i økonomiløb.
Der var en tilsvarende tæt slut-fight om DM-bronzen, hvor Kolding-parret: Poul Henning Hansen og Erik Sallingboe i VW Vento (benzin) blev pustet i bagkofangeren af Peugeot diesel-mandskabet: Kaj Ole Jensby og Hardy Madsen fra henholdsvis Odense og Kolding.
- En diesel-bil er heldigvis fremragende til at bibeholde brændstof-økonomien på en kuperet rute med mange sving, forklarer Kaj Ole Jensby. Det er således også diesel-biler, som har overskredet den magiske 3-liters grænse for 100 km. MBO havde tilrettelagt en rute, som gav gode udfordringer til både chauffør og kortlæser, og i denne type arrangementer føler vi os specielt godt hjemme.
Kaj Ole Jensby og Hardy Madsen hjemkørte den højeste score: 55 DM-points i mesterskabs-finalen. Herved blev DM-bronzen en realitet til det fynsk/jyske mandskab foran Poul Henning Hansen og Erik Sallingboe med et forspring på 3 matchpoints i slutstillingen.
Resultaterne i Titan-løbet:
Klasse 1, ECE-norm over 22,1 km/l:
1. Niels O. Nielsen / Svend E. Nielsen, Hornsyld / Løsning VW Lupo 1,2 TD, 27.08 km/l.
Klasse 2, ECE-norm 18,2-22,0 km/l:
1. Kaj Ole Jensby / Hardy Madsen, Odense / Kolding Peugeot 206 TDI, 24.46 km/l.
2. Flemming H. Jensen / Bjarne Johansen Daihatsu Charade, 22.77 km/l.
Klasse 3, ECE-norm 15,4 - 18,1 km/l:
1. Kim Hansen / Gunna Hansen, Amager Peugeot 406 HDI, 20.86 km/l.
2. Bjørn Rechnagel / Birgitte Rechnagel, Skive Honda Civic VEI, 19.77 km/l.
Klasse 4, ECE-norm 13,3 - 15,3 km/l:
1. Ole Nielsen / Torben Arp, Ke. Hyllinge / Paris Toyota Avensis 1.8, 21,21 km/l.
2. Jan Kuipers / Christian Hansen, Holstebro / Lemvig Peugeot 406 1,9 SLDT, 18.38 km/l.
Klasse 5, ECE-norm 0 - 13,2 km/l:
1. Poul Henning Hansen / Erik Sallingboe, Kolding VW Vento, 19.86 km/l.
2. Jens Gandrup / Knud Hedegaard, Odense / Horsens Audi A4 1,8 GT, 16.96 km/l.
DM-slutstillingen 2001 i økonomiløb:
1. Niels O. Nielsen / Svend E. Nielsen, Hornsyld / Løsning VW Lupo 1,2 TD, 232 point
2. Ole Nielsen / Torben Arp, Ke. Hyllinge / Paris Toyota Avensis 1.8, 228 point
3. Kaj Ole Jensby / Hardy Madsen, Odense / Kolding Peugeot 206 TDI, 211 point
4. Poul Henning Hansen / Erik Sallingboe, Kolding VW Vento, 208 point
5. Kim Hansen / Gunna Hansen, Amager Peugeot 406 HDI, 187 point
Det danske mesterskab i økonomiløb er blevet afviklet over 6 afdelinger, hvoraf de 4 bedste placeringer var tællende til DM-slutstillingen. Åge Kirketerp Jensen |