Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Økonomiløb

Ny 2. plads i økonomiløb

Økonomiløb 
17/10/01 

Lørdag den 13. oktober var det igen tid til at køre økonomiløb
Denne gang var det Aarhus Automobil Sport der stod for løbet, der var 5. afdeling af årets danske mesterskab i økonomiløb.
 

Løbet skulle køres på Djursland og vi skulle møde så tidligt, at vi ikke ville kunne nå det, hvis vi tog færgen fra Sjællands Odde, så vi måtte en tur over Storebæltsbroen i stedet.

Altså stod vi op klokken-alt-for-tidligt, så vi kunne være fremme til teknisk kontrol kl. 09:00.

Der var noget større tilslutning end til de foregående løb - 19 startende hold blev det til.

Vi fik tanket og kørte til Mørke Hallen, hvor der skulle være licenskontrol m.m.

Tankningen havde nok taget længere tid end løbsledelsen havde regnet med, så vi fik ikke vores rutebog indenfor den tidsfrist på 1 time før løbet, der ellers er forudsat i reglementet, men det var meget værre, at der ikke længere var mulighed for at købe morgenmad - heldigvis havde Gunna købt et stykke wienerbrød til os ved tankningen, men det er jo ikke det samme - vi var noget skuffede.

Tågen lå tungt over Djursland da vi startede på ruten, og det gav os en nok lidt for spændende første etape, hvor vi dog trods alt nåede frem til tidskontrollen til tiden.

Resten af formiddagen skinnede solen heldigvis, og vi fik en flot køretur igennem et utrolig varieret terræn, som vi gerne ville have haft bedre tid til at nyde.

Vi klarede alle etaper uden at være stressede på grund af tidspres, og det eneste vi ikke kunne lide var, at der ikke var en lille pause med tid til at komme ud af bilen.

Efter ca. 3 timers kørsel var der frokostpause i Mørke Hallen - vi var igen blandt de sidste, der nåede frem, og denne gang var det ikke morgenmaden, der manglede, men i stedet tallerkener og bestik til den frokostanretning, som vi skulle have.

Efter pausen kørte vi igen ca. 3 timer, indtil vi kom til den afsluttende tekniske kontrol.

Vi havde igen klaret turen uden at være presset tidsmæssigt, og der havde heller ikke været den mindste antydning af fejlkørsel, så vi var godt tilfredse med selve køreturen og ventede på vores tur til at tanke.

Vi ventede længe, fordi vi var sidste bil i feltet, men til sidst blev det vores tur.

Et meget omhyggeligt tankningsmandskab sørgede for, at vi fik 13,58 liter diesel, og det var sådan set et rimeligt resultat. Det svarer til 22,30 km/liter og en forbedring af ECE-normen med 24,56 %.

At vi så samtidig fik 0,01 liter mindre end Ole Nielsen og Torben Arp var bare en bonus og betød 1 ekstra mesterskabspoint, som vi gerne tog imod.

I klassen blev vi igen slået af brødrene Nielsen i Ford KA, men de var også næsten på hjemmebane - der er som bekendt altid en undskyldning eller en bortforklaring, når man ikke vinder. Vi fik dog en præmie med hjem for 2. pladsen i klassen, og den placering kan vi vel også være tilfredse med. Vi slog da i det mindste Bjørn og Birgitte Rechnagel, som sidste år næsten hver gang lavede et resultat, der var bedre end vores.

Ved samlingsstedet, som også var Mørke Hallen, var der informationsmøde arrangeret af O-udvalget, og her var der mulighed for at tilkendegive, hvordan man ønskede at reglementet og klasseinddelingen eventuelt skal ændres til 2002 sæsonen. O-udvalget fik en masse ønsker med hjem, og det bliver spændende at se, hvordan udvalget bearbejder alle ønskerne. Alle kan ikke blive tilfredse, for ønskerne var noget modstridende.

Efter mødet kom resultatet af løbet, som jeg allerede har nævnt. Samtidig blev det kendt, at 2 hold, som var mødt op med en dækmontering, der ikke levede op til reglementet, havde fået en offentlig advarsel. Det vakte stor forundring, fordi der ikke havde været noget som helst der antydede, at løbsledelsen ville reagere på forholdet, som allerede blev kendt ved teknisk kontrol før løbet.

Det havde nok været mere logisk og forståeligt for de berørte hold, at de var blevet nægtet start i stedet for at få lov til at køre og derefter blive udsat for en offentlig advarsel, som er en ganske alvorlig straf indenfor motorsporten.

I den samlede stilling om det danske mesterskab er vi avanceret fra en 11. plads til en 6. plads, og hvis vi ellers laver et ordentlig resultat i den sidste afdeling den 3. november, kan vi måske nå op på 5. pladsen, hvilket vil være en meget synlig forbedring i forhold til sidste år, hvor vi endte på 11. pladsen.

Kim Hansen