- Som regerende nordisk mester sammen med Hans Chr. Strib håber jeg på, at dags-marginalerne også kan falde ud til vores fordel i år. Det bliver derfor nervepirrende og spændende for os, hvorvidt vi kan gøre NM-arbejdet færdigt på grusvejene i de midtsvenske skove.
Kaj Ole Jensby har gennem mange år været aktiv som kortlæser i bilorientering samt tidligere co-driver i rally. Med overgangen til økonomiløb skiftede han samtidig side i bilen, og styrer nu ud på ruten som sparevillig chauffør i en Peugeot 206 2.0 HDI. Dette sker sammen med de rutinerede kortlæsere: Hardy Madsen - Kolding og den "udvandrede" fynbo Hans Chr. Strib - Køge i henholdsvis Danmark og de nordiske lande.
- Inden NM-finalen i Sverige lå vi på en samlet tredjeplads, supplerer Hans Chr. Strib. - Danmark og Finland er førende inden for økonomiløb, og kampen om NM-titlen stod derfor mod 2 finske mandskaber. Hovedmodstanderne var Markku Lehisto og Maltti Sinervä i VW Golf 1.9 TDI, men med Jaakko Riikonen og Tuomo Kuosmanen som outsidere i Seat Leon 1.9 TDI.
Arrangementet blev kørt dobbelt så højt oppe i Sverige som Stockholm, hvorfor der er frysegaranti på søerne om vinteren. Derfor var efterårsfarverne allerede indtruffet i de vidtstrakte skove omkring løbsruten.
- Sidste år mødte vi en nysgerrig ulv under en tissepause, fortsætter Kaj Ole Jensby. - Det blev ikke til et gensyn i år, men vi ønskede heller ikke at udforske dens venlighed over for mennesker.
Slutresultatet for den omkring 400 km. lange rute blev 26.35 km/l for Kaj Ole Jensby og Hans Chr. Strib i deres Peugeot 206 2.0 HDI.
- Markku Lehisto og Maltti Sinervä fremtryllede et virkeligt topresultat på 30.47 km/l, forklarer Hans Chr. Strib. - Vi havde derfor ikke noget modtræk mod finnernes generalsejr i NM-finalen. Derimod var der ingen tvivl om vores NM-sølv, idet slutresultatet blev en fjerdeplads generelt i Sverige.
Set i bakspejlet konstaterede Kaj Ole Jensby, at NM-guldet formentlig blev tabt ved NM-afdelingen i Finland:
- En kilometer bedre literen havde gjort underværker i Finland. Men vi er ikke tudefjæser, blot fordi marginalerne svigtede os i år. Vi er stolte og glade over NM-sølvet. Reelt kan omkring to håndfulde øko-rallypar slutte i TOP TRE.
NM-sølvvindere ser i øvrigt frem til 2006-sæsonen, hvor mesterskabet bliver udvidet med landene: Rusland, Estland, Letland, Litauen og Polen. Hans Chr. Strib forklarer:
- Paraply-organisationen for den internationale motorsport (FIA) har udskrevet økonomiløbs-mesterskabet for NEZ, som er den engelske forkortelse for NordEuropæisk Zone.
De danske rookier - førsteårsdeltagere - i NM-serien 2005 var jyderne: Jørn Iversen og Hans Jørgen Andersen i benzinudgaven af Ford Ka 1.3, som også viste flotte takter i NM-serien.
- Det har været spændende at køre økonomiløb i de fire nordiske lande, oplyser Jørn Iversen. - Specielt de finske grusveje er en super-oplevelse for både chauffør og kortlæser. Her gælder det først og fremmest om at undgå tidstab på øko-etaperne frem for at køre økonomisk. Tidstab bliver således omregnet til straflitre i resultatlisten.
Slutresultatet blev en flot femteplads i NM-slutstillingen, og blev samtidig bedstplacerede benzin-mandskab i NM-serien 2005.
Slutresultatet i Nordisk Mesterskab 2005 for økonomiløb:
1. Markku Lehisto / Maltti Sinervä, Finland, VW Golf 1.9 TDI, 147 mp.
2. Kaj Ole Jensen / Hans Chr. Strib, Danmark, Peugeot 206 2.0 HDI, 142 mp.
3. Jaakko Riikonen / Tuomo Kuosmanen, Finland, Seat Leon 1.9 TDI, 142 mp.
4. Juha-Pekka Sihvonen / Jukka Honkanen, Finland, Audi A2 1.2 TDI, 130 mp.
5. Jørn Iversen / Hans J. Andersen, Danmark, Ford Ka 1.3, 130 mp. Åge Kirketerp Jensen |