Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Rally 2

Hvidovre Motor Klub fylder 40 år

Rally 2 
07/06/05 

- med motorløb på dagen!
Den 26. juni 1965 satte nogle aktive motorsportsentusiaster i Hvidovre og omegn sig sammen til stiftende generalforsamling i Hvidovre Motor Orienterings Klub - HMOK.
 

Det var den gang - og i perioden frem til slutningen af 80'erne var det primært bil-orienteringsløb der var på programmet, og i perioden blev der afviklet flere Danmarks- og Sjællandsmesterskabsløb.
Man havde ikke så høje afgifter på bilkørsel generelt "i gamle dage", og derfor kunne en DM-afdeling mønstre en deltagerliste på 150-200 biler. Et typisk mindre turneringsløb på en onsdag aften var der såmænd 80-100 biler ude at køre. Klubbens aktive medlemmer har også høstet flere titler i mesterskabsløbene gennem årene.

Afgiftsforhøjelser samt mange andre fritidstilbud gjorde, at bil-orientering begyndte at blive mindre og mindre besøgt i slut-80'erne, og HMOK forstod hurtigt udviklingen, og i 1992 blev klubnavnet ændret til Hvidovre MOtor Klub - stadig med initialerne HMOK.

Allerede fra klubbens start var der mange, der ville "køre stærkt" og rally under forsvarlige forhold var vejen frem for menigmand. Også her var klubben stærkt engageret i afdelinger til det danske mesterskab og Sjællandsmesterskabet.

Da Hvidovre Motor Klub havde 25 års fødselsdag i 1990, blev Sct. Hans-weekenden brugt til at arrangere et SM-løb i bil-orientering lørdag aften med 55 biler til start, og dagen efter blev det første rallysprint på Avedøre Holme afholdt. Rallysprintet blev derefter kørt i 10 år i træk, og var en fast institution i dansk motorsport, hvor hele Danmark's elite var til start. Løbene var velbesøgt af publikum i denne tradionelt gode sommerweekend, og op mod 300 officials var i gang fra tidlig morgen til langt ud på aftenen. Løbet havde faktisk besøg af Danmarks Radio's TV-sendevogn et par gange, hvorefter der søndag aften blev vist længere uddrag fra løbet - i den bedste sendetid. Ak-ja - ren nostalgi...

Desværre endte det 10. rallysprint med en tragisk dødsulykke, hvor en official blev kørt ihjel, og bestyrelsen besluttede derefter at standse afviklingen - i hvertfald for en tid. Den siddende bestyrelse har talt om en gentagelse af rallysprintet, men p.t. er der ingen aktuelle planer.

I de seneste år har klubben derfor sat ressourcerne ind i Klubrally, der er i rivende udvikling, og et løb i denne kategori mønstrer i 2005 næsten lige så mange deltagende biler som en afdeling af Danmarksmesterskabet i Rally, og ved de første afdelinger af Sjællandsmesterskabet i 2005 i kategorien har der været ca. 60 deltagende biler pr. afdeling.

Klubrally er indgangsdiciplinen til rallysporten under Dansk Automobil Sports Union, der er paraply-organisationen for al automobilsport i Danmark. HMOK har altid haft et glimrende samarbejde med DASU, og i flere år haft medlemmer af unionens Rallyudvalg, så også her har klubben sat sit præg på udviklingen. ->

HMOK afvikler på klubbens fødselsdag - søndag, den 26. juni 2005 - 5. afdeling af Sjællandsmesterskabet i Klubrally, og også her ventes 55-60 biler til start. Udover at tælle til SM, tæller løbet også til 7-cup, der er et samarbejde mellem 7 motorklubber fra hele Sjælland. Og netop samarbejde - et arrangement af denne karakter kræver på løbsdagen mange officials, også flere end HMOK selv kan stille, og bl.a. motorklubberne i Brøndby, Ballerup og Stevns stiller med officials til tidtagning, publikumsafspærring o.s.v., så afviklingen kan klares indenfor tidsplanens rammer.

Klubrally køres på industriarealer med en bil på banen ad gangen, og deltagerne bliver den 26. juni præsenteret for ca. 10 hastighedsprøver med en samlet længde på ca 20 km. Hertil kommer transport mellem de forskellige prøver. Og som i al anden form for "race" drejer det sig om at køre stærkest, men også køre rigtigt, idet fejlkørsler bliver straffet med tillagt tid. Som en af klubbens tidligere formænd en gang udtalte: "Man tæller ikke sammen før efter sidste prøve...".

Sådan et løb kræver selvfølgelig et økonomisk bagland af en vis størrelse, og her har dækfirmaet Yokohama igen i år vist velvillighed og stillet sponsorat til rådighed. Yokohama er engageret på mange motorsportsfronter - både nationalt og internationalt, men har altså også overskud til at tænke på de kommende stjerner, der jo starter i Klubrally. HMOK's bestyrelse og løbsledelsen er meget taknemlig for denne håndsrækning.

HMOK
Thore Sørensen